Finska vinterkriget.

Ära skyldighet vilja.

Den här ringen hittade jag hemma hos mina föräldrar när jag var liten. Den såg ju fin ut tyckte jag men vad var det för text på utsidan av den? Mamma berättade att min mormor under det Finska vinterkriget 1939-1940 var mycket engagerad i "Finlands sak är vår sak". Den här ringen fick hon då hon skänkte sin egen och min morfars vigselringar i guld till Finland då man var i stort behov av just guld. Ringen på bilden är sådeles helt "värdelös" - inga briljanter eller ädelmetaller här inte. Men den är rik på andra värden.

Texten lyder: Ära Skyldighet Vilja.

Kommentarer
Postat av: Tesan

Fin! Gillar sånadär saker som har lite "historia". Älskar ringar oxå...

2006-04-25 @ 13:53:15
URL: http://makemyday.webblogg.se
Postat av: Anna Krimskrams

tesan: Jag med, jag är lite lagd åt ring-hållet tror jag bestämt.

2006-04-26 @ 09:55:53
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: Micke

Fint! Helt underbart! Farfars storebror var med och stred både i vinterkriget och fortsättningskriget

2008-01-22 @ 23:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0