Lägesrapport.

Snabbuppdatering:

Viktor & rolf för HM-kläder finns kvar i MÄNGDER här, både herr och dam.

Jag har hittat ett par skor jag känner att jag behöver - men trots att de är på halva priset - nu 245 euro känns de inte riktigt  - eh - försvarbara. Snyyyft.

Idag blir det Fransösiche strasse med Galerie Lafayette. Mm.

Självklart har jag secondhandfyndat!

På återseende!

...then we take Berlin.

Nu drar jag till Berlin för en veckas intensivt gemyt, glühweinintag och shopping!

Tschüss!

På begäran.

Mina käraste bloggar är som följer:

Style by Hilde
Bored & Beautiful

Fruitcocktail
What Alma Wears
Linda K
So Sylvie
Stil in Berlin
9 till 5
Shopaholics
Hotspot

Min Shopping-(b)logg
Sigrid
Grey Gardens
Costume by Julia
Art Deco
Modeflickan

Jag skulle kunna fortsätta men någon slags begränsning kanske är på sin plats.


Wonderwall.

Duffel från Gloverall.

Jag hittar - andra köper. Det är minst lika kul när man hittar någonting till någon annan som till sig själv, igår var det verkligen fyndshopping som gällde. Hittade bl.a. en grymt snygg hatt från Burberry till en vän som hon fick betala ynka 25 riksdaler för.

Sen hittade jag den här, en marinblå duffel från Gloverall. När den sen passade Herr Krimskrams finfint så han slog till. 95 kr fick han slanta upp.

Red rum.

Röd lack & mockaväska. Röd lack & mockaväska. Röd lack & mockaväska. Röd lack & mockaväska.

Det kan vara så att jag har hittat 2006 års finaste väska. Väskan är i klarröd lack och vinröd mocka (färgen återges bäst på de två nedre bilderna) och inuti är den fodrad med hallonrött tyg. Framsidan har både mocka och lack och baksidan är endast i lack - bild 4. Den verkar aldrig ha varit använd då fodret är i suveränt skick - annars brukar det vara vanligt med iaf nåt lite kulspetssteck.

15 kr kostade den i en secondhandbutik. Expensive designerbags - Go home! ;)

Fixat: Ripa.(eeeh)

Halsband med ripa från KalevalaKoru. Halsband med ripa från KalevalaKoru.

Jag tror fortfarande att bronssmycken från good old KalevalaKoru kommer komma tillbaka och när det här halsbandet dök upp på en loppmarknad blev jag dessutom lite nostalgisk. Ett sådant här halsband hade många mammor under tidigt nittiotal. Sen gillar jag fåglar också (men inte på nära håll i riktiga livet). Fågeln föreställer en ripa i brons med en granitkula. Gillas.

Fixat: Frasig kjol.

Frasig tyllkjol.

Man kan vara ganska så säker på att det är en livsnödvändig kjol man har funnit om den är frasig OCH har rejält med tyll. Det är någonting med frasiga kjolar som leder mig till insikten:
Det här är vad som har fattats mig!
Den kommer från tyska Umlauf & Klein och jag köpte den i en secondhandbutik för 45 kr.
Kanske nåt för nyårsafton?

Cognacsfärgade pumps från Bally.

Cognacsfärgade pumps från Bally. Cognacsfärgade pumps från Bally.

Nu var det på tok för länge sen jag köpte mig ett par skor!  Avhållsamhet är inte för mig - härmed är mitt löfte att snitta ett par skor i veckan. Skulle jag misslyckas med det måste jag som straff för det köpa mig en ring. Känns bra att jobba under lite press, allting ska inte vara så himla enkelt...

De här skorna är från det schweiziska skomärket Bally och är i det allra mjukaste skinn man kan tänka sig. Färgen är finfin, och klackhöjden är promenadvänlig. Dessutom ser de nästintill oanvända ut - sulan har inte en endaste repa. 35 kr betalade jag.

---

Tack för igår! Det var verkligen jättetrevligt!

Långklänning.

Halloweenklänning nr 2. Halloweenklänning nr. 2.

Den här klänning (och en till) köpte jag i ren panik vid Halloween då jag var bjuden på maskerad. Jag älskar att klä ut mig (det kom nog som en stor chock) men i år hade jag noll inspiration så jag var riktigt kasst utklädd - men kul var det!

Klänningen på bilden är riktigt lång, nästan fotsid och har klädda knappar vid muddarna. Dessutom sitter det fast extra knappar inuti klänningen. Den är väldigt skön men jag har svårt att se när jag ska använda den - förutom den där dagen i november dårå. 50 kr gav jag för den.

People are crazy!

Måste ju posta en snabb analys av mitt HM-besök idag.

Jag kommer till butiken cirka 9.45. Det verkar bara vara ca 20-30 personer där och inte nån direkt hysteri. Ser två tjejer i 15-års åldern som står långt fram och de pratar förväntansfullt om plaggen. Jag är inte själv så taggad över kollektionen, tycker mest att det ska bli kul att bevittna. (Har inte hängt på låset de två tidigare gångerna.)

Genom glasdörrarna ser man att det är väldigt lite kläder som har kommit till affären och när sen dörrarna öppnas och folk blir GAAAAALNA och knuffar omkull varandra så ser man att det är väldigt, väldigt lite kläder som finns i butiken. På tre minuter var allt borta. 

Det fanns ingen beige trench, ingen röd kjol, ingen röd klänning, inga skor, ingen sjal, inga glasögon m.m. Allt det där som jag var lite intresserad av alltså.

Tjejerna ser jag stå helt tomhänt och när en i personalen hänger tillbaka en provad klänning så rycker en tant klänningen ur nävarna på en av tjejerna. Grrrr. Folk beter sig om det gäller liv och död.

Jag hittade dock ett par byxor och en svart tröja med rött mönster på. Får se om jag behäller det.

Av de tre kollektionerna så hävdar jag fortfarande att Karl Lagerfeld är bäst. Stella sämst.

Back.

Nu är jag tillbaka efter en helg i Stockholm. Jag lyckades tydligen missa det värsta snöovädret så min shoppingspree kunde fortgå utan stopp. Alltså, jag har nog gått 4347520457 mil i helgen, hela fredagen ägnades åt Söööder + lite NK och Svenskt tenn.

Men tillbaka till Söööder och alla dess secondhandbutiker; antingen måste jag
A) haft världens otur, eller
B) missat några viktiga secondhandbutiker.

För ingenting av det jag såg lockade till köp. Noll. Jag såg två stycken par skor som jag blev lite intresserad av men 379 kr resp. 319 kr avgjorde det. Inget köp för mig. Bl.a. var jag nyfiken på en secondhandaffär som jag hört mkt om men ärligt talat; 579 spänn för ett par illa åtgångna, svarta skinnstövlar?

Fick efter X antal besökta secondhandaffärer mig en tankeställare:

Varför handlar jag secondhand?

1) För att jag vill vara "ensam" om plaggen/skorna/whatever jag bär.
2) För att jag inte har råd med något annat.
3) För att det är trendigt.
4) För att jag gillar att fynda, få mycket för pengarna.
osv...

För mig är det nummer 1 och nummer 4 som gäller. Enkelt utryckt; kul att ha ett par skor som inte "alla andra" har och fyndandet gör ju att jag kan försvara X antal skor i garderoben. ;)

Det här nog mitt längsta inlägg utan någon större poäng, men, i korthet; 
jag är jäkligt förundrad över hur dessa butiker går runt rent ekonomiskt. 

Snökaos + silverlöv.

Ska bege mig till Stockholm imorgon men efter allt snökaos som verkar råda där blir man ju lite skeptisk. Är det verkligen så illa?

Brosch i silver.

Tröstputsar lite på min silverbrosch som jag köpte häromdagen. Köptes i en secondhandbutik och den föreställer tre löv + lite kvistar. Gjord 1954 i Stockholm, 52 bast alltså.

RSS 2.0