Berlin Love.



Igår beställde jag en resa till Berlin om 3 veckor. Jag får inte nog av den staden, det är helt klart.
Måste rekommendera den här sidan, berlin.unlike för er som är intresserade av eller ska resa till Berlin.

Tunga secondhandfynd.

2 krukor av Oldfors.

Så, även om vi inte kan ha några blomkrukor i fönstren här hemma så hindrar inte det mig från att ha sydsveriges största samling blomkrukor. Här är det senaste fyndet som ska få bo utomhus hos oss. Ett par rejäla ytterfoder från UpsalaEkeby, komponerade av Hjördis Oldfors. Inte helt vanliga.

Gammal kulram - check.

kulram

Våra icke-existerande fönsterbrädor gör att vi inte får plats med någonting tjockare än 7 cm i fönstren. Inga blomkrukor så långt ögat kan nå alltså, men däremot en himla massa andra saker.
Som den här secondhandfyndade, smala kulramen till exempel.

Thonet hjärtan Frank eller?

thonetstolar

Här är då mitt senaste möbelinköp; ett par stolar från Thonet. Stolssitsarna på den här stolsmodellen är oftast flätade men här är det som synes en stoppad sits. Tyget ska bytas ut men jag struntar i att måla dem, jag tycker att de duger gott som de är. Stolen som är komponerad av Michel Thonet 1859 heter nummer 14 och tillverkas än idag. En 150-årig klassiker alltså!

Nu till frågan; Vad ska det vara för mönster/stil/färg på det nya stolstyget? Jag funderade först på Josef Franks tyg Terrazzo men nu vet jag inte. Kanske zebrarandigt? Eller bara svart/vit-randigt? Förslag mottages tacksamt.

Damn you mother Russia.

Frankrike borde vunnit. Sorg.

Dynasty.

Axel.

Det är omöjligt för mig att fotografera den här angoratröjan. Men en bild på axelpartiet lyckades jag med i alla fall. Angoran är fjäderlätt men alla dessa pärlor och stenar är det tyngd i. Så jäkla snygg!

Fått secondhand av K i New York.

Antagligen världens bästa låt.



Nu: 16 armband på. Fest!

Mer och mer.

2 armband.

2 par armband som hör ihop. Båda är vitprickiga, det ena är stelt, det andra är ledat.
Kompisar!

Fått secondhand av K i New York.

Armband nummer 1, 2, 3 & 4.

Armband.1 Armband.4 Armband.3 Armband.2

Här kommer de armband som jag fick secondhand av K i New York som INTE var extremt stora.
4 stycken centimeterbreda armband i guldfärg, svart och stenar. Fungerar bäst i grupp tycker jag nog.

Igår loppisfyndade jag bl.a. två stolar, två assietter och lite böcker. Jag ska göra en Polly med stolarna tror jag. Bilder kommer.

Askfat gone saltkar.

Askfat av Erik Höglund, Boda.

Glas som är komponerat av Erik Höglund är finfint. På bilden visas två stycken askfat av Höglund för Boda glasbruk. Det vänstra askfatet har jag fått av mamma, inköpt under tidigt 70-tal då alla rökte. Det högra hittade jag nu i helgen på en loppmarknad. 10 riksdaler kostade det mig. Askfaten används nu som saltkar av mig.

Kan bli många saltkar i framtiden känner jag på mig, jag saknar ju alla slags spärrar.

Liljekonvaljer & 8 loppisar.

Liljekonvaljer i glas.

Bloggtorkan kom sig av att jag var iväg och plockade liljekonvaljer i Dalarna. På vägen upp gjorde vi 8 stopp längs loppisar vid vägen så det blev en hel del secondhandfynd. Jag är okristligt förtjust i färgat glas så jag gick crazy när finfina prylar radades upp framför mina ögon. Inget av det som visas på bilden fyndade jag nu, de sakerna kommer i ett annat inlägg.

Blå glasvasen på bilden är designad av Erik Höglund för Boda. Tjock och blåsig.
Den gröna skålan som skymtar är gjord av Filippa Reuterswärd för Reijmyre glasbruk.
Den röda vasen som skymtar fram är anonym och fin som snus.

Allt på bilden är secondhandfynd.

Accessorize up!

Armband.

Tjockt armband som jag också fick secondhand av K i New York.
Varje ögla är som en 5krona ungefär. Stort och härligt!

Snart kommer armband som inte är så stora, det spelar mig ingen roll, jag älskar alla armband!

Hemma hos.

Ninnas kök.

Måste bara visa hur en av mina bästa vänner har det hemma i sitt kök.
För att utrycka det milt så är hon inte alls intresserad av att laga mat. I kryddhyllan har hon en massa gamla plåtburkar - och en stor burk svartpeppar, kors i taket!

Nummer 10 av 12.

Brosch med stenar.

Till armbandet som jag bloggade om senast så hör det till en brosch.
11 cm lång och med likadana stenar som i armbandet.  Kanske finns det ett par örhängen till också?
Fått secondhand av K i NY.

Hello Africa.

Tyg.

Så mycket tyg som jag kan hamstrar kan man tro att jag faktiskt syr någonting av det. Men där tror man fel. Som det här tyget, fyndat secondhand efter en nedlagd tygaffär, köpte jag för snart 2 år sen. Men än så länge så är det ingenting mer än just: tyg. Hoppas på att det förvandlar sig till en kudde snart!

Armband revisited.

Armband med stenar.

Ett av favoriterna bland de armband jag fick secondhand av K i NY. Sort och fint och med flera stenar i olika färger. Mucho bra!

Kolla nu på det här armbandet som jag bloggade om för länge sen. Finns en del likheter va? Bara själva låsanordningen som är annorlunda.

Lackskrin.

Lackskrin.

Det bästa som finns, efter kärlek & världsfred, är secondhand.

Det jag visar upp på den här bloggen är bara en promille av allt secondhand jag faktiskt fyndar. Så nu är frågan; ska jag starta en helt ny blogg för alla andra secondhandfynd och antikviteter eller ska jag köra på med möbler, tyger, lampor, glas och....lackskrin i Krimskrams-bloggen? Jag bara velar och velar och velar.

Skrinet på bilden är ett japanskt lackskrin, 20 x 25 cm och i finfint skick. Perfekt för små Krimskrams-prylar!
Köpt secondhand för 35 kr.

Panteism och armband i tenn.


Vad göra när man är i en stad där secondhandbutikerna inte direkt ramlar över en?

Jo, då letar man upp butiker som inte tillhör någon större kedja. i just det här fallet så blev det Hovjuvelerare Svedboms Guldsmeds AB i Vetlanda. Tyvärr har nu tillverkningen av smycken upphört i Vetlanda. Iaf, där hittade jag en hel del äldre, udda smycken i reakorgar, bl.a. det här kantiga, 4 cm breda armbandet i tenn som är märkt Tokyo by Erica. Väldigt lyckat Krimskrams-köp!

Så händer det sig att jag nu i februari stöter på det andra armbandet på bilden i en av Linköpings secondhandbutiker. Märkt på samma sätt och ca 7 cm brett i härligt, hamrat tenn. 
Ytterligare ett lyckat Krimskrams-köp alltså.

På nedersta bilden är de kompisar.
Bästisar.


Tennarmband. Tennarmband. Tennarmband.

Att sula eller inte sula?

Hur jag än googlar så finner jag inte svar på frågan:

Ska man sula om skor med skinnsula?

// Sömnlös.


Bastant armband.

Armband från NY.

 En del av alla de smycken som jag fick av K i New York var hela set. Som till exempel det här armbandet som hör ihop med den här broschen som jag bloggat om tidigare. Tjockt, tungt & massivt, blir fint till sommaren det.

I am a bird now.

Fågelbrosch.

Nu fungerar bilduppladdningen igen!

En stor, stor fågelbrosch kom jag hem med från New York.
Broschen är ca 12 cm lång och gnistrar alldeles förträffligt!

Secondhand från kära K såklart.

O grymma värld...

Problem att ladda upp bilder. Och vad är min blogg utan bilder? Nä, just det.

Shiny, shiny.

Armband.

Ett av alla de armbanden som jag fick secondhand av kära K i New York. Silver och stora stenar! Jawohl!

Kärlek.

Morfars plånbok.

Ni kan aldrig ana hur mycket utrymme som krävs för att lagra hela sin släkts historia. Men jag klagar inte, det bästa som finns är att lagra historia! Den här plånboken är den finaste jag har, och den tillhörde världens bästa morfar.

Ingen märkesplånbok i världen kan konkurera ut en plånbok som vilat i morfars bröstficka.

RSS 2.0