Hello vintagelovers...



Har köpt ytterligare två väskor på en loppmarknad i stan, en ganska stor svart skinnväska och en stor beigebrun, randig kuvertväska i skinn.

15212-38

Dessutom fick jag antagligen världens snyggaste ring för pengarna jag fick av min broder i julklapp. Ringen är en ALTON-ring från 1960-70-talet och jag har tittat på den i cirka fem års tid och nu är den som sagt äntligen min.

15212-39

Bilder kommer snart.  Klart.


Det känns som om julafton bara fortsätter!
 
GOTT NYTT ÅR!

Två väskor - dubbel lycka!

15212-36

15212-37

Fyndade 2 väskor på en loppmarknad i onsdags, en kornblå skinnväska i A4-storlek med avtagbart axelband.
Den andra är cirka 15 x 24 cm stor och grått skinn.
5 kr styck.

Väskköp är sann lycka!

På spaning...

Nu flyttar jag på mig för ett tag, men som tur är finns det bredband dit jag ska! En nygammal stad att leta väskor, skor och klänningar i. Det här söker jag extra noga efter:

- En mörkgrön skinnväska
- En stor vit väska
- Kjolar
- Alla slags skor
- Smycken

På återseende inom en snar framtid!

P.S. Tomten...

15212-35

Tomten får gärna köpa skor också... http://www.antiquedress.com/galleryhats1.htm

Du, Tomten...

15212-34

Kära Tomten! Gå in på den här sidan. http://www.antiquedress.com/gallery2.htm

Min vinterkappa.



Här kommer två bilder på vinterkappa jag köpte för några dagar sen. Den är som sagt köpt på en secondhandmarknad och är grön med pälskrage. Nu hoppas jag på kyla!

Klänning

Klänning

Fick den här klänningen av mamma som hon har använt en hel del, jag gillar den massor. En riktig mysklänning och färgerna är så fina, brunt, svart och ljusbeige.

Kompisfynd!

Inget fyndande för mig idag, redovisar istället för min väns fynd:
Först ett par gråblå (väldigt speciell färg) finska vintage skinnstövlar.

15212-30

15212-30


Och sen hittade hon ett par jättefina gamla "tantflickskor" i svart och rödbrunt skinn från England.

15212-28

Serious shopping.

15212-27

Idag ska det handlas - både mat, julklappar och, förhoppningsvis, secondhandfynd! Bäst att plocka fram mammas gamla trotjänare; Lärarkassen!


Manchettknappar.

15212-26

Är man riktigt stilig så använder man ju manchettknappar och dessa två par är de enda jag har i min samling. Det vänstra paret i limegrön och guldfärgad plast verkar oanvända; prislappen som säger 7.75 kr hänger kvar och det högra paret är i svenskt silver med monogrammet "G.B" ingraverat.

Bra julklappstips tycker jag själv, manchettknappar går oftast att fynda på loppmarknader.

Mammas italienare.

15212-25

Min absolut mest använda väska: skinnväska som mamma köpte i Italien för många år sedan.
Blir bara snyggare och snyggare.

Spara vs. Slänga.

Det här med att spara eller slänga saker kan vara jobbigt. Vissa är mer för att slänga och andra hamstrar och sparar allt. Jag resonerar så här: 
Udda, roliga accessoarer, skor, väskor och kläder sparar jag.
Dussinplaggen; HM:s enfärgade toppar, slitna gymnastikskor, enkla jeans och liknande åker till insamlingar eller sopberget.  

Min mamma har, som tur är, resonerat på liknande sätt. Den här kornblå och vita klänningen hade hon på sig när hon åkte hem från BB med min nyfödda bror. Den är ett kul dokument från 1970-talet. Och ja; den är extremt kortkort.

15212-24

3 väskor, part II

15212-23

Kör en till poll vilken av dessa tre är bäst - värst?
(Själv gillar jag ju alla, konstigt vore det väl annars.)
Den översta är en gammal italiensk väska av facettslipade bruna pärlor.
Mittenväskan är en stor gammal vinröd kuvertväska.
Nedersta väskan är från Italien och i mörkbrunt äkta skinn med en lite udda handtag.

Nyårsfunderingar...

15212-22

Köpte den här klänningen på Myrorna i höstas, den går till knäna och har sidenband i ärmsluten och nere vid kjolslutet. Dessutom svart sidenskärp och rosett i midjan. Kanske nåt till nyår? Vad ska man ha för färg på skorna? Guld, silver, svart, rött eller grönt velar jag mellan. Eller så blir det en helt annan klänning... 

Skor!

15212-2115212-20

Kunde ju inte gå förbi en secondhandaffär utan att gå in idag när jag var på stan. Blev dessa mörkröda skinnskor med brun klack. Plåsterpåsårenskor för den hemska rotfyllningen. 

Update: Jag undrar vad sådana här skor kallas? För det är väl inga stövletter...?

Inte bara jag som fyndar....

Måste visa upp min väns fina vintagekappa - den är fiskbensmönstrad i mörkbrunt och beige - och har varit hennes farmor! Skinnstövlarna köpte hon samtidigt som jag köpte mina röda. Hon fick ge 50 riksdaler för dem. Fina som snus!
15212-1815212-19

Mer shoppande.

Hittade en underbar vinterkappa på secondhand idag, mörkgrön med stor pälskrage, dubbelknäppt och tillhörande skärp. Helt underbar!

Min vän som var med hittade en riktigt vacker blå klänning med strassdetaljer märkt:
The House of Nicholas London".

Superklassisk men ändå speciell.

15212-17



Dagens!

15212-16

Kunde inte låta den här vita väskan hänga kvar i butiken. Blir glad bara av att se den!
Vit med färgglada prickar och metallkedja.

Stövlar..

Stövlar..

Nyss hemkommen från en riktigt givande loppisrunda, hittade ett par röda skinnstövlar i min storlek. Jag som älskar rött!

15212-14

...och en bild på de svarta Pertti Palmroth stövlarna jag köpte i höstas.

Ursäkta de kackiga bilderna.

RSS 2.0