Komprimerat.

Bärnstensörhängen.

Hemma från Berlin! Har nog gått en sådär 12 mil varje dag i Berlin.
Ätit oxfilé takeaway tre av fyra dagar, varför sitta på en restaurang när man har världens bästa balkong högst upp med utsikt över staden, duvor, galna hundar, tanter i fönstren och Tempelhof? 
Shoppat bl.a. strumpor som en besatt, det var reor överallt och jag drogs med i galenskaperna.
Snabbstoppade i Sthlm men kom hem utan Joel.

I helgen blir det kalas för 30-åringen på Öland. Världens bästa ö om ni frågar mig. Enligt rykten så ska vi sova i ett hus med en hel del fladdermöss...men huset är rejält secondhand så det är ok.
---
På bilden syns mina örhängen i bärnsten och silver. Secondhandshoppade för 5 kronor.

Krimskrams 2 år!

Armband i naturmaterial...eh. Armband i naturmaterial...eh. Armband i naturmaterial...eh.

Inte är jag den som lägger ner strax före min födelsedag - jag älskar att fylla år. Behövde bara fundera ut vad som ska hända här i framtiden (tänk er dramatisk musik). Jag tror helt enkelt att jag börjar blogga om ALLA slags secondhandfynd - då har jag i alla fall material att blogga om fram tills pensionsåldern.

Krimskrams-bloggen fyller alltså 2 år, i morgon för att vara exakt, och, för att utrycka det enkelt:
Jag älskar att det finns andra som uppskattar secondhand, tack kära läsare och kommentatorer!

Armbandet ovan är fyndat secondhand. Det udda med armbandet är det är gjort av någon slags sten, de bruna/beige stenarna ser ut som marmor och de beige ser...ut som korall? Jag gissar friskt! Varje sten är i storlek som en enkrona ungefär. Sen gillar jag att fästet har en liten dinglande kedja.

På fredag åker jag tidigt till Berlin!, så: Herrå!

Parantes.

Jag har räknat alla mina skor och stövlar och kom fram till att jag har 81 par.

Jag resonerar lite så här: "-Nu säljer jag de 47 paren jag använder minst." och lite så här "-Bara 19 par från 100!" och en hel del: "-Hjälp, min sambo läser min blogg."

Frågan är vad som ska hända med min blogg om jag inte skaffar ett rejält slott snart. Vad tycker ni?
Ska jag blogga om andra secondhandfynd?
Eller fortsätta som förut (med risk för att det kan bli långt mellan inläggen)?
Vore trist att inte ha kvar min lilla nischade blogg men samtidigt känns den lite...tjatig?

Bah! Jag vet varken ut eller in! O grymma värld!  :)



Afrika/Fendi/zebra/geometri.

Armband i svart/silver.

Armband i svärtat trä och silvermetall. Very nice och very brett. ursprungligen var det helt runt men Pappa Krimskrams bågfilssågade upp en öppning till min handleder. Tack för det!

Köpt secondhand för 20 kr.
---
7 dagar kvar till Berlin!

Jiho.

 Det är en glädjens dag idag! Ryanair börja att flyga Skavsta - Berlin i höst. Nu blir det klippkort på riktigt.

Midi, Maxi, Etno.

Bolerojacka i etnomönster.

Bästa fyndet i bästa secondhandbutiken: en glansig, kopparfärgad liten bolerojacka i etnomönster.
Jag kan inte riktigt släppa taget om det här med klädda knappar heller och här fick jag 19 stycken.

Priset: 20 kr - 50 % = 10 kr. Lär bli bra PPA på  den här.


Dagens stilikoner: (Jackie O - go home!)


Blue skinn shoes.

Knallblå skor från Nicol. Knallblå skor från Nicol.

Ett par knallblå pumps att matcha med min ytliga blodkärl - CHECK!

Pumps är väl egentligen ingen bristvara hos mig men när jag fick se de här med den knallblå färgen, träklacken och den diagonala remmen så uppstod tycke och de följde med mig hem. 25 kronor kostade de och är av märket Nicol.

Jag har massor med fynd att blogga om så HÅLL I HATTEN.

Just ja, om exakt 10 dagar så flyger jag till mitt älskade Berlin igen!

Scarf som inte tar så stor plats....eh.

Scarf från Nina Ricci.

Jag har alltid propagerat för köpa smycken - de tar ju inte så stor plats. Nu har jag kommit på att det gör inte scarfs heller! Så den här köpte jag i en secondhandbutik i en väl vald håla. Gul och corallfärgad.

Ägg som inte ska slängas.

Berlock.

Hittar jag några fina, gamla berlocker så köper jag dem alltid. Den här (och en till) köptes för att eventuellt fästas på ett armband. Just den här berlocken förbryllar mig; det finns två stämplar på den men de är inte svenska. Mysterium, mysterium - jag känner mig som Ture Sventon! Äkta eller ej - jag gillar den, speciellt äggformen och de 8 stenarna.

En annan sak  gällande smycken: Ofta säger folk till mig;
-Ååh ett sånt där halsband/armband/ring/brosch hade jag också förr! Tänk att du har sparat det.

Slänger man smycken? Är jag konstig som inte gör det?
Bor man i dagens samhälle så trångt att man fengshuiar bort minsta lilla brosch?
Är minimalismen roten till allt det onda i världen?

Uppdatering: Är jag 100 år?

Lyckoknappar.

4 gamla knappar

Oj vad jag har saknat den här bloggen - och att läsa alla andras! Har ett digert arbete framför mig med att läsa i kapp känner jag.

Har precis varit hos naprapaten (igen) och nu verkar det ryggonda ha gett med sig - peppar, peppar, ta i trä.

De här fyra knapparna i vinröd och gul bakelit (iiiiiih) fyndade jag för en femma i en av mina favoritsecondhandbutiker.

Nu kommer den självklara frågan: Vad ska jag göra med dem?
Svaret är lika uppenbart: Ingen aning!


Just ligger de på köksbordet med 65832 andra prylar som gör mig helt galet glad.
Inga lyckopiller göre sig besvär - jag shoppar gamla knappar.

Pearls, pearls, pearls.

Pearls, pearls, pearls.

Jag är tillbaka. Efter semestern i Frankrike så fick jag ett grymt ryggskott som ännu inte har gett med sig helt. Därav mitt långa "semesteruppehåll". Men nu är jag som sagt tillbaka.

Pärlhalsbandet på bilden köpte jag strax innan avresan till Frankrike, varckra pärlor och vackert lås men är det äkta? Jag smaskar på pärlorna men kan ändå inte avgöra om det är the real deal.

RSS 2.0