Rätt svar är:

Burberrykappa 1. Burberrykappa 2.

En Burberrykappa med löstagbart foder. Köpt secondhand och ska i dessa dagar in på kemtvätt.

Jag kommer att bli übertantig :)

Gissningslek!

bb

Vad är det för nåt som jag har köpt?


Kockums i öronen.

Emaljörhängen.

Ett par emaljörhängen i vitt, grönt och rött. Jag gillar alla slags smycken men just nu har jag en förälskelse med emaljsmycken. Ganska ofta gillar jag plain silver och guld. Jämt och ständigt gillar jag plast - hur omodernt och otrendigt det än kan vara :)

På plussidan:
Guld
Silver - speciellt ringar från 1950-70-talen med stora stenar.
Plast
Pärlor
Caméer
Medaljonger
Emalj

På minussidan:
Pilgrim
Vikingainspirerade smycken

Vinröd kärlek.

Vinröda, långa skinnhandskar med cashmerefoder.

Nu har jag varit och köpt ännu ett par skinnhandskar, det är verkligen en sak jag inte kan låta vara när jag väl ser ett par i en fin färg och i fint skick. Dessa vinröda, långa har cashmerefoder och kostade mig 30 kr.

Heja Nakkna!

Vad kan man rensa bort ur garderoben?
Rensa aldrig bort något. Bär upp på vinden. Man kanske känner för att ha det igen.



Färg & form.

Fint tyg.

Jag har kommit på vilken typ av konsument jag är; den impulsstyrda. Jag kan inte planera att:
 "-Håhå, nu ska jag köpa ett vitt baslinne för att komplettera min garerob med." 
Nej, jag är som ett barn: "Ååååh, fin färg - måste ha" eller "Vilken rolig form - måste ha!"

Så när det här tyget dök upp på en utomhusloppis i somras kände jag att det måste jag ju bara ha. Loppisen hade fått en gammal nedlagd tygaffärs hela lager så det fanns hur mycket gamla tyger som helst - verkligen kul! Jag gav en femma för det här tyget.

Den stora modeboken.

Den stora modeboken av L. Kybalova. Den stora modeboken av L. Kybalova. Den stora modeboken av L. Kybalova.


Är ganska duktig på att handla böcker och den här boken kan ju passa in i krimskrams-temat.
Köpte den i en secondhandbutik för 20 kr.

600 sidor om modets historia - från det forntida Egypten till 1950-60-talen. Extra kul att boken har ett avsnitt som heter "Modedetaljer & accessoarer" som är på hela 260 sidor! Eller vad sägs om exempelvis10 sidor skor, 10 sidor ärmar och 30 sidor frisyrer?

Tant Gredelin.

eliza1 eliza

Bloggar med dessa secondhandfyndade skor på mig - ibland är kärleken till ett par skor så stark att det bara inte går att ta av sig dem. De är i djuplila skinn och helt underbart sköna.
Jag tror att jag har en färg-hangup för så fort jag köpt ett par skor i en speciell färg så börjar jag fundera kring andra detaljer i just den färgen...kanske ett par handskar? Eller en liten liten väska?





Att sprätta eller inte sprätta...

PICT4717

Ett till sommarfynd nu; den här kavajen från Day Birger et Mikkelsen köpte jag för 50 kr på en välgörenhetsloppis. Det är en herrkavaj i storlek 50 så jag stod och vände och vred på kavajen för att försöka uppskatta om den skulle passa herr krimskrams men när jag insåg att priset var 50 kr så fick den följa med mig hem oprovad. Den är säkerligen aldrig använd - jag fick sprätta bort tråden i sprundet på bakstycket och inte en enda ficka var sprättad. Det här med sprättade fickor har jag funderat kring (eeeh...), ska man sprätta dem? Mamma krimskrams hävdar bestämt nej - "-Man ska inte använda fickorna."
Men, någon här kanske vet vad som gäller? På riktigt?

Randningen känns kanske lite somrig - jag har inte bestämt mig än men de svart/vit/mörklila färgerna är fina i vilket fall som. Fodret skulle jag nästan kunna ta ett separat foto på; det är dels kritstrecksrandigt (det som syns lite på den här bilden) och dels är det mörkrött paiseymönstrat foder! Detaljer, detaljer! Ih!

Och ja, den passade perfekt!

Halsband + summering.

Guldhalsband med akvamarin.

Det här guldhalsbandet fick jag av en äldre kvinna när jag var liten, det var gammalt redan då, men jag tyckte att det var tantigt men nu så gillar jag det. Akvamarinen är ingen favoritsten för mig men det är ju trots allt en sten - jag gillar stenar. Måste bara skaffa en lupp så att jag kan tyda stämplarna...

---

Sen har jag roat mig med en liten krimskramsbloggsammanställning efter 14 månader med bloggen.
Exempelvis har jag bloggat om...
23 st av mina secondhandskor. De har kostat mig 577,50 :-
9 st av mina secondhandstövlar. De har kostat mig 320:-
29 st av mina secondhandklänningar. De har kostat mig 275:-
42 st av mina secondhandväskor. De har kostat mig 770:-

Alltså, bloggen + secondhandvurmen måste ju vara något av den billigaste hobbyn man kan ha.
Det ska jag säga nästa gång sambon undrar om jag verkligen behöver en väska/ett par skor till...






En tråkig sko är ändock en sko...

Svarta skinnstövletter.

Vissa saker blir liksom aldrig helt fel, bara mer eller mindre rätt. Precis så känns det gällande de här svarta skinnstövletterna som jag köpte för ett tag sen. De är inga skor man tänker: "wow" om men de funkar. Mamma påpekade att de är ju alldeles för användbara för min smak....

Tills döden skiljer oss åt.

Rejäl skinnväska.

Sommarens bästa fynd är den här riktigt stora väskan i tjockt läder med två små ytterfack på vardera kortsida och tre spännremmar som stängningsanordning. Den är cirka 50-55 cm lång och rymmer iaf 8 par skor! (Jag har glatt testat.)  Upptäckte nyss att den är ganska lik den här Andrea Bruckner-väskan för 479 dollares. Min kostade 25 kr.

På plats igen!

skoletter skoletter1

Har haft det helt suveränt under sommaren - både landet, havet och en veckas galen nonstop shopping i Berlin.
Är helt utvilad och überladdad inför hösten! Det är ju NU det är som roligast med kläder och skor...

Dessa svarta skoletter är inte secondhandfyndade men de är födelsedagsfyndade
- en present från min bror.

Snart börjar en pliktskyldig OCH lustfylld redovisning av mitt sommar-loppisfyndande!

RSS 2.0