Älskade Pertti *

Stövlar från Pertti Palmroth. 



Stövlar från Pertti Palmroth 2.

(* eller hur en allmänt hemsk och jobbig dag blir världens bästa)

Köpte dessa Pertti Palmroth skinnstövlar i en secondhandaffär idag för 50 kr. Skulle ju egentligen inte alls göra nåt stövelinköp men...så såg jag dem och de passade! Total lycka. Skinnet är så fint, fint och klacken är så fin och färgen är så fin. Skickade genast efter köpet ett sms till H där jag skrev: "Jag har precis köpt ett par stövlar (till). Säg att det var en bra sak." Fick till svar: "Om de inte kostade 2000 kr så: Ja. Det är du värd, ett par stövlar måste man köpa då och då, din framtida dotter kommer tacka dig och just ett par sådana stövlar hade du ju säkert inte innan."

Ja men då så.

Marinblå Diorväska.

Diorväska

Kunde inte låta bli att köpa den här Diorväskan i en secondhandaffär i lördags, trots att jag ogillar logomönster. Men den var ju marinblå...

Gravvoklänning part VI

Kornblå mammakläninng.

Hittade en kornblå mammaklänning med skärp hemma hos föräldrarna. Men den var rejält stor och lite för mycket städtant. Den fick inte följa med mig tillbaka.

Silveramband med turkoser.

Armband med turkoser 2. 

Armband med turkoser 1.

Fick det här armbandet när jag fyllde år. Min vän hade köpt det i USA för många år sedan och tyckte att det passade mig bra. Turkoser är fint på sommaren om man är brunbränd så det var ett bra tag sen jag använde det nu - ge mig solsken. Men är egentligen inte så förtjust i att bli så brun, tycker att blekt är fint.

Väska från 70-talet.

Väska från 70-talet.

Ännu en väska som har varit min mammas. Den är från 70-talet och i brunt skinn. Har använt den här massor och gillar den fortfarande efter alla år.

Nakensjal.

Hudfärgad sjal.

Den här köpte jag i en secondhandaffär i veckan och den var värd sitt pris, 10 kr, men nåt med hudfärgat blir det nog inte för min del i vår. Om jag inte skulle hitta ett par riktigt fina skor såklart.

Mormors kråskrage.

krås

Den här hittade jag också i utklädningslådan; min mormors gamla veckiga krage i svart och guld. Snygg men vad ska man ha till?

Snygga ankelboots.

15212-64

Dessa är i min storlek, är det ett tecken kanske?  


Hippievibbar, någon?

Vita sandaler från 60-talet.

De här är också ett par skor ifrån utklädningslådan där hemma. Mamma köpte dem på 60-talet i Jerusalem. Ju mer jag tänker på det, desto mer inser jag att bästa leksaken när jag var liten (tillsammans med LEGO) var just utklädningslådan med alla kläder, skor, hattar och lösnäsor.

70-tals ring med bergskristall.

Silverring från 70-talet. Silverring från 70-talet.

Det här är en annan av mina (många) förälskelser. Silverringen är rejält stor, gjord i Finland på 70-talet och har en rätt stor bergskristall infattad. Historien bakom den är som följer: Min ingifta faster frågar mig ett par år efter det att min älskade farbror dött om jag vill ha den här ringen för hon visste att jag gillade stora ringar. Hon hade fått den av honom på 70-talet och nu tyckte hon inte att hon passade i den längre, och deras dotter tyckte inte att den var snygg. Jag blev så glad och tycker både att den är snygg och att den är ett fint minne.

Mammas 60-talssandaler.

Mammas sandaler

Dessa hittade jag också i utklädningslådan när jag var hemma senast. Ett par sandaler från slutet av 60-talet i orange lack, guld och gult skinn. Helt....konstiga.

Info.

sanna...taggade mig...vet inte riktigt vad betyder (Hej jag är gammal!) men det betyder nog att jag ska fylla i det här:

Four jobs you have had in your life:
städerska
fönsterputsare
världens sämsta servitris
kassörska

Four movies you could watch over and over:
Svart katt, vit katt
Leon
Short cuts
Blood in, blood out

Four places you have lived:
Linköping
London
Dalarna
Småland

Four TV shows you love to watch:
Lost
CSI
Prison break
Oz

Four places you have been on vacation:
Budapest
Berlin
Paris
London

Four websites you visit daily:
Nyligen
Antikvariat.net
Tradera
Aftonbladet

Four of your favorite foods:
All slags wok
Pasta
Potatis
Renskav

Four places you would rather be right now:
Berlin
Berlin
Berlin
Berlin


Mer rutor idag - gravvoklänning part V

Skotskrutig mammaklänning.

Den här klänningen med tillhörande skärp hade min mamma 1977 när hon var gravid med krimskrams!

Äldsta stövlarna i gänget.

Mammas bruna stövlar.

De här bruna skinnstövlarna köpte min morfar till min mamma i slutet av 60-talet, början av 70-talet.
I behov av lite sko-spa ser jag nu...

Inga basplagg här inte...

Bardotrutigt skärp

Det här 60-tals skärpet köpte jag också igår, för 10 kr, i en secondhandaffär. Jag gillar Bardot rutor och som här i svart/vitt är det extra snyggt tycker jag.  

Solig fjäril.

Fjärilshalsband

Köpte det här hänget för 10 kr i en secondhandaffär idag. Det är rätt stort, cirka 6 x 4 cm ungefär men blir nog fint på en lång halskedja. Egentligen är jag rätt dålig på just halsband och fjärilar har jag ofta ansett vara lite för gulliga men det här var precis i min stil; udda, lite knäppt...och just nu är jag ju inne på gult. Det är en riktig fjäril innesluten i bakelit och just bakelitsmycken är så fina, spara om ni har några, de är inte alls vanliga.

Update: Mitt 100:e inlägg. Har jag verkligen visat 100 saker ur min garderob?
Jag känner mig som en mycket sjuk människa. ;)

Vit klänning.

Vit klänning

Eftersom det tydligen ska vara vitt, vitt, vitt  i sommar så plockade jag fram den här vita klänningen som jag köpte i en secondhandaffär nån gång på tidigt 90-talet. Gillar knäppningen och strukturen i mönstret; tvärrandiga ränder. 

Förra veckans väskfynd.

Svart, quiltad väska & röd kuvertväska

Bloggade om de här fynden förra veckan men då utan bild.
En svart quiltad väska med guldkedja och en röd kuvertväska. (Den är rödare i verkligheten, på kortet ser den rosaorange ut). 10 kr styck på en loppmarknad.

Galet grön gravvo-klänning anno 1973.

Illgrön mammaklänning från 1973.

Snart är min mammas sparade mammaklänningar slut så jag ska inte plåga er länge till med klänningar i giftiga färger från 70-talet. Den här har tre ceriserosa, broderade rosor på bröstet och fickor fram
- och självklart är den kortkort...


Omklackning pågår...

60-tals sko.

Re-fyndade dessa skor hemma i utklädningslådan. De är från 60-talet och är i vitt, marinblått och klarrött skinn med slingback. Mamma berättade att hon hade dem på 60-talet, oftast tillsammas med vita byxor. Men nu är de inlämnade för omklackning.


Jeansmammaklänning från 1973.

Jeansmammaklänning

Fortsätter mitt bloggande om mammas garderober...:) Den här mammaklänningen i rutigt tyg och jeanstyg har jag en gång klippt av. Det tyckte jag var en bra idé. Då.
Charmig är den i alla fall med sina små fickor - den bara skriker 70-tal.

Brun klänning anno 1972.

Brun klänning

Jag rotar vidare hos mamma, nu är jag ostoppbar! Den här korta klänningen ska absolut följa med mig hem. Brun med brun brodyr på muddarna och på den stora huvan. En hood från 1972! Mamma berättade att hon hade den med höga, bruna skinnstövlar. Måste testa det tillsammans med svarta strumpbyxor.

Marinblå och vit mammaklänning.

Marinblå mammaklänning

Jag letar vidare i mammas garderober, det här är en mammaklänning från början av 70-talet i marinblått och vitt. Observera de fåniga vita fickorna...det ser ut som om klänningen är till en sexåring. Men den är kul.

Blåvitt skärp från 60-talet.

Randigt skärp

Hittade det här skärpet bland mina gamla utklädningskläder. Mamma berättade att det har tillhört en vit klänning med samma kornblå&vita randning vid kjolslutet och muddarna. Klänningen är inte kvar men skärpet finns, som synes, kvar.

Ljuva 70-talet...

Mammas klänning.

Den här klänningen hade min mamma då hon var gravid i början av 70-talet. Den är riktigt kort - jag kan bara inte fatta hur kortkort modet var då. Men den är rätt kul, marinblå med paisleymönstrade ärmar och kjoldel och marinblått knytskärp.

Mormors guldskor.

Mormors guldskor

Allt går inte min väg idag; snön öser ner och mormors guldskor är åtminstone två storlekar för små.
Men de är ju fina att titta på...

Dagsfärskt fynd.

Moccastövlar

Att gå i affärer när det är snöstorm är grymt underskattat. Jag var helt ensam i secondhandaffären och provade allt möjligt. En kvinna med min skostorlek hade lämnat in en hel del roliga skor och stövlar, bl.a. två par guldandaletter och ett par svarta sandaletter med vita prickar. Får se om jag går tillbaka imorgon och köper de prickiga. Gick i alla fall därifrån med dessa vinröda moccastövlar för 25 kr. Lycka.

Mormors rosettväska.

Mormors väska

Är hemma och rotar lite bland min gamla sparade prylar. Hittade den här väskan i svart sammet och med en liten rosett som min mormor har haft. Den får följa med mig hem!

Nya fynd.

Har gjort lite nya fynd nu, bl.a. två stycken väskor. Är ju ute efter en mörkgrön och en gul väska men det verkar vara svårt att hitta. Tröstade mig istället med en svart och en röd.

Måste köpa fler förvaringsboxar på IKEA.


Om.

Fodral i svart,grått & silver

Om man skulle bli bjuden på en tjusig fest är det bra att vara redo! 
Om så skulle ske så är jag förberedd med ett randigt fodral i svart, grått och silver.
.

Snygga muddar.

Gul skjorta

Köpte den här skjortan på en loppmarknad i höstas för 10 kr.
Anledningen till att jag köpte den var  - de långa muddarna med 4 fina knappar. Erhm.

Poison Ivy.

Grön klänning.

Köpte den här klänningenför 20 kr  i en secondhandaffär 1999.  Är man som jag svag för sjukt onödiga klänningar i udda mönster och färger så kan man ju så klart inte låta bli... 
Gillar den gröna färgen och brokadmönstret. Vad skulle ni ha för typ av skor till?

Minns ni?

Armband

Bloggade tidigare om att när jag fyllde år i somras så önskade jag mig smycken som kalasdeltagarna skulle hitta på secondhandaffärer. Gissa om det var kul att tvinga in folk i secondhandaffärerna och leta efter krimskrams. Iaf, det här armbandet och ett likadant halsband fick jag bl.a. Minns ni dessa armband/halsband från 80-talet? Minns själv att det var många "mammor" som hade sådana då.
Aaa, sköna nostalgi.

Busnelkofta.

Busnelkofta

Hittade en Busnel-kofta i marinblått i dag för 45 kr på en loppmarknad. Jättefint skick, så nu ska den bara tvättas och sen börja användas till förbannelse - den är nämligen varm och jag är kall.

Mammas medaljong.

Mammas medaljong

Den här medaljongen använder jag ofta, fick den av min mamma när jag var liten och hon fick den i sin tur av någon släkting när hon var liten. Den har en blå sten och en liten ingraverad rosett på framsidan. Inuti finns det en gammalt svartvitt fotografi.

Mormors plånbok.

Mormors plånbok

Har i några år nu använt min mormors plånbok, den är sådär skönt använd och blir bara finare ju mer den används - som skinn ska vara alltså. På andra sidan plånboken har min morfar skrivit min mormors namn, adress och telefonnummer med kulspetspenna. Hon var nämligen grymt slarvig. Inte många som skulle göra så idag tror jag.

Finblus från ebay.

15212-63

Den här blusen är så snygg. Någonting liknande ska spanas efter på loppmarknaderna i veckan...

Ännu en silverring.

Finsk silverring från 60-talet.

Jag har en böjelse för ringar tror jag. Den här silverringen köpte jag 2002 på en loppmarknad för 25 kr. Den är från Finland och gjord på 1960-talet. Jag har aldrig lyckats ta reda på vad för slags sten det är. Jag älskar verkligen 50-, 60- & 70-talets smyckesdesign, det mesta av det som gjordes då känns fortfarande väldigt modernt och aktuellt.  

Otäckt loppmarknadsfynd.

Spindelbrosch.

Varför har jag köpt en så äcklig brosch att jag aldrig ens använt den? Spindeln är i silver och jag köpte den på en loppmarknad för 5 kr för cirka 10 år sen. Varje gång jag stöter på den så blir jag smårädd. Huuu.

Solig klänning.

15212-62

Hittade den här 60-tals klänningen http://www.tradera.com/auction/aid_23128934 på http://www.tradera.com men den är inte i min storlek. Men annars vore den fin. Just nu är det bara gult som jag letar efter... 

Guldkedja modell fet.

Fet guldkedja.

Här är min feta guldkedja som egentligen är ett skärp. Jag fyller år på sommaren och önskade bl.a. långa guldkedjor från secondhandbutiker. Det här och ett till fick jag av min mamma. Hon kan hon. :)

Varning.

Här på http://www.retrodress.com/ blir du sittande länge.

T.ex:

De här röda skorna är så snygga.
http://www.retrodress.com/sh116.html


15212-60

..och så ett par Manolos...
http://www.retrodress.com/shoes79.html 


15212-61

Vårig jacka och lite till.

15212-59


Hittade den här fina vintage Marc Jacobs jackan på http://www.lauritz.com/ och tyckte den var väldigt söt. Inte riktigt min stil men, ja, söt.

Finns en DVF klänning där också för intresserade http://www.lauritz.com/images/vare/6/4/6/0/aw646039-1.jpg 

Två stycken mycket snygga krokodilväskor http://www.lauritz.com/images/vare/6/3/3/0/aw633065-1.jpg .

De här Prada skorna skulle jag kunna tänka mig.
http://www.lauritz.com/images/vare/6/4/5/4/aw645462-1.jpg


Vårig väska part II

Skinnväska

Här är en annan av mina favoritväskor, en skinnväska som min mamma köpte i Mellanöstern på 60-talet. Skinnet är så mjukt och fint. Funkar bra soliga dagar, sämre då det regnar.
Funderar på vad modellen kallas?

Gammalt silverarmband.

Silverarmband.

Det här armbandet köpte jag våren 2001, efter att jag hade klarat en tenta. Kompisarna skulle ut och käka men nejdå, jag ska inte med, har ju inte råd, för jag ska till den stadens enda antikaffär och köpa ett svenskt silverarmband från 1961. Prioriteringar...

Dagens fynd.

Grön vintage pumaväska.

Köpte den här väskan idag i en secondhandaffär, skicket är otroligt fint och endast 40 riksdaler betalade jag för den. Hurra. Nu har jag dock gett den till min sambo, visste att han skulle gilla en sån här väska.

Hittade inget till mig själv idag men min extremfyndande kompis hittade två kjolar i en annan secondhandaffär. Satt perfekt på henne!

Studentskor.

Studentskor

Dessa vita skor hade jag på mig vid min student så med tanke på hur gammal jag är kanske de kan klassas som vintageskor? Har sparat dem bara för att jag hade dem på studenten.

Halsband från barndomen.

Aprikost halsband.

Läste i ELLE som kom idag att bl.a. aprikos skulle bli en modefärg i år. Det ni ser på bilden är allt jag äger i den färgen; ett halsband som jag fick när jag var 5-6 år. Aprikos är en speciell färg, funkar riktigt bra i vissa nyanser, i andra är det hemskt. Lite som alla bleka färger misstänker jag.

Men ett par aprikosa skor och en väska vore fint att hitta.

Mockaväska.

Mocka väska med rutor.

Här är en annan av min mammas avlagda väskor i lapptäcksteknik med brunt mockaskinn. Den är inköpt på tidigt 70-tal när min mamma skulle åka in på BB och föda min bror. Fodret är orange. Måste ta kort på alla roliga mammaklänningar hon har sparat någon dag. :)

Soliga skor.

Gula skor.

Dessa skor har jag visat förut men var bara tvungen att visa dem igen så att ni får se kilklacken som jag tycker så mycket om. Gult är annars en färg som är rätt sällsynt i garroben hos många, inklusive mig själv.
En knallgul väska vore annars kul att hitta på en loppmarknad.


Vårig väska.

Virkad väska med kedja.

Har rotat fram min virkade väska med metallkedjor ur garderoben - nu väntar den bara på lite solsken så får den komma ut och lufta sig lite! Köpte den på en loppmarknad när jag gick i högstadiet - och det är en del år sen, ja.

Armband x 2.

Guldarmband

Här är ett till armband som jag fick av en vän till familjen. De åtta berlockbollarna är rejält stora och härligt oäkta :)

Armband i silver och pärlemor.

Det här är ett armband jag fick av min faster för några år sen. Det är gjort av silver och pärlemor. Jag gillar knäppningen/öppningen som är vid de två små "kulorna" mitt fram på armbandet.

Kompisfynd part II.

Just ja, min kompis (som jag har visat lite vintagefynd från här förut) och jag var på stan idag igår och inte var det jag som fyndade kan jag säga...snyft.

Hon hittade en klänning som satt som en smäck på henne för 35 kr och inte mindre än 4 (FYRA) bruna väskor för sammanlagt 85 kr. Fyra väskor på en och samma dag, är det inte sann lycka så säg?
Bilder kommer snart.

Marinblå byxkjol.

Mammas byxkjol

Det här måste vara mitt bästa fynd den här veckan; mammas gamla marinblå byxkjol, i skick som ny.
Jag gillar verkligen byxkjolar.

Klänning med bolero.

Vitgrå klänning med guldbrodyr och bolero.

Wohoo. Heja mig! och heja pedagogen http://fruitcocktail.webblogg.se/ ! Tack!

Här kommer alltså min mammas gamla klänning från 1960-talet. Tyget är köpt i Beirut och sen lät hon en sömmerska sy upp en klänning och en bolero av det. Klänningen är vitgrå med små lövmönster i brunt och guld.

Örhängen x 3.

Överst, ett par av mina favorit-örhängen, ett par grå, köpta på en loppmarknad för 1 kr för några år sedan. De var nog från ett konkurslager för det fanns massor och alla låg i oöppnade påsar.

Det mittersta blå blomformade clipsen har jag ännu inte använt någon gång, köpte dem tillsammans med de nedre för 10 kr på en loppmarknad.

De nedre är tenn-clips och faktiskt rätt snygga. Annars kan tenn vara lite...hm...o-hett?

15212-52

Erhm. Med bild är det ju lite roligare.

Baksidan med secondhandaffärer...

...är när man hittar två snygga klänningar för 35 kr styck och ingen av dem passar mig. Vilket trauma att hitta så billiga och så snygga klänningar och inte ha något annat val än att bara lämna kvar dem på galgarna. Snyft.

Udda armband.

15212-58

Det här är mitt favoritarmband just nu; bronsfärgat med lilablå fält. Löv, rosetter och strassten. Fick armbandet i somras tillsammans med en massa andra smycken av en äldre vän till min familj. Ska visa mer av de smyckena jag fick av henne senare.

Mormors väska.

15212-57

Herregud, min blogg börjar likna ett släktträd...

Det här är i alla fall min mormors svarta lackväska. Den är rätt stor och alldeles blank och fin.
 Vill ha tag i ett par lackskor också. Next mission alltså!

Brett bälte.

15212-56

Mitt favoritbälte är köpt secondhand, för fyra år sen, på en Röda korset-affär. Det är mörkrosalila och har stansade folkloristiska mönster. Kärlek för 10 kr.

Discoklänning!

15212-55

...eller så kan jag ju ha den här! Min ganska så korta turkosblågröna, glittrande discoklänning.
Med svarta nylonstrumpbyxor, silverskor & silverväska. Det är så nära smycke ett klädesplagg kan komma. 30 kr på en loppmarknad för fyra år sen.

Jag väntar fortfarande på den där inbjudan.

Discoväst.

15212-54

Köpte den här vit/svart/silvriga västen på en röda korset-loppmarknad i somras  för 20 kr. Aldrig använt den (än?), helt hysterisk, det bara skriker too-much om den. Ett mycket typiskt Krimskrams-plagg alltså. Nåja, den får hänga med ett tag till, när inbjudan till ett 70-tals party dimper ner i brevlådan är jag redo.

Gillar grönt också.

15212-51

Nu rotar jag runt bland mina krimskramslådor hej vilt, och upptäcker hela tiden nya saker; hurra för dåligt minne!

Det vänstra armbandet har jag använt mycket men nu var det länge sen, köpte det på en secondhandaffär  för en femma för flera år sen. Gulmetall med randig, grönsvart emalj.

Det högra är ett armband med malakiter. Köptes för några år sen på en loppmarknad för en krona.

Tre oglamorösa ringar.

15212-53

Ringar är mitt absoluta favoritsmycke så jag har en hel del ringar. Och behöver ständigt fler!

Den vänstra är en gammal herrklackring med monogram. Den är en slags kopparmässinglegering tror jag. Brukar använda den ibland på mina "mest herrliknande" (läs: tjockaste) fingrar.
Köpt på loppmarknad i somras för 5 kr.

Den mittersta är en gammal ring i tenn märkt: SWEDEN. Den är rätt häftig för den är så stor, jag gillar stora ringar, ju större desto bättre och så har flera peroner sagt att den ser "äcklig" ut. :)
Köpt på loppmarknad i våras för 20 kr.

Den till höger är inte speciellt gammal, en finsk Kalevalaring i brons. Kalevalasmycken har varit ute så länge nu så jag tror starkt på att de kommer bli superinne.
Köpt på loppmarknad i våras för 15 kr.

Smultron-örhängen.

15212-50

Köpte de här gamla örhängena för många år sedan, jag gillade att de påminner om smultron och så är de ju...röda.

Halsband x 3.

15212-49

Det ni ser på bilden är orsaken till mitt val av "bloggnamn", jag har alltid varit sjukligt intresserad av smycken och annat "krimskrams". Från det att jag fick en skokartong med alla min mormors oäkta smycken när jag var 6 år av min morfar med orden: "De här har varit din mormors, nu är de dina." så var mitt öde klart.

Överst: Ett gammalt tennhalsband, troligen från 1970-talet, märkt BK TENN SWEDEN.
Köptes på en loppmarknad för 5 kr.

Mitten: Ett av de smycken som låg i skokartongen; ett chokerhalsband i gulmetall.
Det är riktigt tungt men så snyggt.

Nederst: Bronshalsband med emalj i olika färger. Loppmarknad 5 kr.

Inkastövlar.

15212-48

Ut och handla mjölk och snask i mina Inkastövlar, inköpta på en loppmarknad i maj (!) för 35 kr, supervarma och fulsnygga.

Vårkänslor!

Längtar lite till varmare tider just nu och för att stilla mitt behov kollade jag vår/sommarkläder. Hittade dessa två kjolar som jag hade glömt bort.

Den knälånga svarta med vita blommor har jag fått av min mamma som fick den på 1960-talet av sin syster. Vi snackar tung återvinning här alltså...

Den långa, gröna har jag själv köpt för många år sen på en loppmarknad, jag gav 30 kr, och har väl egentligen bara använt den 2 gånger. Men jag blir glad varje gång jag ser den. :)

15212-4515212-46


Röda saker...

15212-44

Jag faller nästan alltid för röda saker, oavsett om det är skor, väskor, jackor o.s.v. En kompis frågade hur många röda väskor jag har och..eh...jag har sju (fyra vintage) stycken. Men rött är så fint och väskor är så fina och en del har ju varit sjukt billiga...den på bilden köpte jag för en tia förrförra året.

Har du någon favoritfärg och i så fall; vilken?

Solglasögon från 1970-talet..

15212-43

Fick dessa solglasögon av mamma för massor av år sen. Hon hade dem på tidigt sjuttiotal och de är rejält stora - precis som många solglasögon i modereportagen har varit en tid.
De bruna är mina favoriter, de är helt hysteriska.



Om att blogga.

Tänkte sammafatta lite kort vad mitt eget och andras bloggande kom att ha för inverkan på mig under 2005. Ingen årsbästa lista eller så utan mer några samlade intryck.

- Jag äger numera; NARS-rouge, Clear eyes, Carmex, Sebastian Potion 9, Sunsilk Frizz control creme, Lumene ögonmakeupbas, Clarins eye contour gel, party feet, Isadora compact puder, HM:s saltvattenspray m.m. Tack för det alla skönhetsbloggar med Lipglossbitch i spetsen :)

- När jag nu för tiden går i secondhandbutiker händer det att jag tänker tankar i stil med:
 "Åh de här skorna skulle ju passa den eller den bloggaren perfekt!"

- Alla verkar vara så snälla. Jag blir alldeles glad över kommentarerna jag får och tycker att det är kul att kommentera hos andra. Bloggen gör mig snällare inbillar jag mig! ;)



Handskar x 3

Förra året hade jag bestämt mig för att köpa ett par nya skinnhandskar på Handskmakarn eller liknande affär, eftersom jag inte skulle ha råd med fler än ett par 300-400 kronors handskar. Men:

De bruna köpte jag på en RödaKorset-loppmarknad i våras, de var helt oanvända, prislapparna satt kvar och det bästa av allt; de är fodrade med cashmere. 25 kr.

De svarta köpte jag på en stor loppmarknad här i stan och de har vanligt bommulsfoder. 20 kr.

De röda hittade jag på en Emmaus-loppmarknad i min hemstad och de är året-runt-handskar, de har inget foder alls. 45 kr.

15212-42

Tips:
-När du ska handla något; fundera på om du kanske ska ta en sväng förbi närmaste loppis först bara för   att se om de kanske har något där.
-Kolla skicket: Trasigt foder är inget kul.
-Använd näsan: Luktar skinnet askkopp så skippa dem.
-Hittar du ett par billiga i en färg som känns knäpp och svår; köp dem i alla fall.
Nästa höst kommer du ångra dig om du inte gjorde det.


Åååh.

15212-41

Ännu en klänning som var väldigt väldigt vacker.

Hitta mer på: http://www.vintageous.com/

Mormors mors väska.

Det här är troligen den äldsta av mina väskor; den har varit min gammelmormors och hon föddes på 1870-talet. Skinnet är mörkbrunt och den har ett ganska kort handtag. Inte den flådigaste väskan men, kul att tänka sig att den är över 100 år nu och fyller sin funktion fortfarande.

15212-40


RSS 2.0