Mormors silverhänge.

Hänge i silver.

Det här är ett av mina maffigare smycken. En halssmycke i silver som har varit min mormors. Det visas nästan i naturlig storlek, det är ca 10 cm i diameter. Har lite svårt att använda det bara...har haft det nån gång i en lång kedja men jag tror jag ska leta efter en riktigt, riktigt lång kedja. Då kanske det funkar.  Gillar att det är så väldigt fint arbetat att det är i jugendstil.

Kofta från Pierre Cardin.

Kofta från Pierre Cardin.

Köpte den här koftan från Pierre Cardin i en secondhandbutik för 85 kr. Gillar den för att den är stor och har trekvartsärm. Passar nog fint i varmt väder, tyvärr har jag bara regn hos mig.

Annars så är jag helt inne på höstkläder - jag gillar att klä på mig och på sommaren är det barhudat, pasteller, söndersolad hud och highwaterbyxor. Ju mer jag tänker på det; ge mig höst nu.
Iaf klädmässigt.

Väska från Prada.

Pradaväska.

Pengar idag så jag slog till på en Pradaväska. Den är av den klassiska modellen som kom tidigt 90-tal om jag inte minns fel? I svart nylon med den lilla trekantiga metallbrickan. Fodret är riktigt fint på den också, det var lite kul. Den här väskan hade sina glansdagar för ett bra tag sen så jag skulle inte bli förvånad om den nu i höst dyker upp lite här och var. Först när jag såg den hängandes i secondhandbutiken tänkte jag bara; -Neeej. Men jag börjar vänja mig nu och tänker; -Njaaa.

Scarf gone härdsmälta.

Scarf 2. Scarf 3.

Köpte den här scarfen på secondhand för 15 kr och gillar färgerna skarpt. 
Jag känner mig dock inte helt ok med scarf så jag antar att den blir ett väskhandtag snart.

Höstförberedelser...

Kjol med skinndetaljer.

När man shoppar secondhand kan man inte planera i förväg vad som skall inhandlas, nej, man får istället ta tillfällena i akt och handla för andra tider. Som i det här fallet ovan; en grå ullkjol med svarta skinndetaljer. Den inhandlades i veckan för 45 kr och nu ska den provas med leggings och skor. Hög midja har den också. Jag är nöjd.

Tips!

Sköna Hem - Mulberry

Eftersom jag är en riktigt manisk tidningsshoppare så är det ju idé att shoppa en del av dem secondhand. Mycket bra tips när pengarna tryter och man inte har råd med 17 tidningar...

Så idag köpte jag några gamla Sköna Hem-tidningar (mycket bättre och mer omfattande reportage än de i dagens Sköna Hem-tidningar) för 3 kr styck. Mycket fina bilder och inspiration. Kul med ett tjockt reportage om Mulberry som synes...

Jag var bara tvungen (avsnitt 76)

fyra knappar 2.

Köpte fyra stycken sådana här knappar i mässing i en secondhandbutik för 1 krona styck. Kunde inte låta dem vara då jag gillar mönstret skarpt plus att de är nästan 5 cm i diameter. Men vad göra med dem? Har ni några tips? De är ju inte direkt några blusknappar...

(Tidigare inlägg om knappar)

Om jag hade mindre fötter...

...skulle jag buda hemn de här.

Grymt snygga!

Berlin-shoppingen.

peep

Köpte en hel del i Berlin men, eftersom den här bloggen är en secondhandblogg i första hand så hoppar jag över att visa upp vad jag shoppade.

Förutom de här svart skorna med vita prickar. Helt onödiga och underbara!

Men åter till Berlin; jag har flängt runt som en galning. provat Marc Jacobs-skor i en liten affär vid namn Cogama och upptäckt massa skor från Paco Gil. Ha-begär! Köpte ett par skor från East Berlin, en affär som inte heller får missas!

I onsdags promenerade vi från vårt finfina gratisboende till KaDeWe och säga vad man vill men att kunna köpa sig ett glas Veuve Clicquot för 7,90 euro samtidigt som man kollar på skor är helt ok tidsfördriv.

I söndags var jag på en härlig loppmarknad vid Kastanienalle i Prenzlauer Berg där jag köpte sex trearmade ljusstakar. Jag är lite besatt av ljusstakar.

Köpte såklart en del tidningar, Amica, Celebrity och Instyle.

Trendspaning i Berlin då?
Jodå, grå, tjocka korviga strumpor a la Prada. Snyggt!
Kilklackar.
Avklippta strumpbyxor neddragan över halva foten - oväntat jättesnyggt!
Ankelboots.
Brokadmönstrade kappor.
Mycket mönster överhuvudtaget.

Återvänder till Berlin inom en mycket snar framtid.

Hemma!

Har precis kommit hem efter en vecka i Berlin och är så trött, men så nöjd! Har shoppat som en galning (3 par skor, väska, jacka, tidningar, tröja, kjol med mera)  men faktiskt knappt någonting secondhand.

Nu är det uppackning och blomvattning som gäller.


Berlin.

Nu ska jag åka till mitt älskade Berlin. Jag surar ganska ofta över det oförjänt dåliga rykte som huvudstaden har i jämförelse med andra huvudstäder. Berlin har ju allt, både trender och, en hel del, icke-trender. Härligt!

Har ni några tips på mat / shopping o.s.v. får ni göra tipsa!

Här kommer några av mina tips i alla fall:

-Little red riding hood - Mycket speciell klädbutik - besöker den varje gång jag är i Berlin. Läs/se mer här.
-D O M - En mycket kul och fantasifull inredningsbutik med mycket trendiga möbler och prylar. Massor av kitsch. Ligger bredvid Little red riding hood.
-Douglas - kosmetikkedja. Mycket prisvärt. Finns överallt.
-KaDeWe - ett absolut måste om det är första gången man är i Berlin, det här är Berlins svar på NK. Brukar prova skor, köpa tidningar och mat.
-Deichmann - man måste ändå älska den här MYCKET billiga skokedjan som finns överallt i Berlin och tillåter en att verkligen go bananas bland fula och snygga skor. Det känns som om ALLA skomodeller finns här.
-Berlinomat - mode, inredning -alles. Rekommenderas!

Mat på stående fot: Döner såklart!

På ingång: Vårskor.

Vårskor!

Nu är mina stövlar undanstädade -skönt.

Så nu gör jag som Sara och välkomnar vår/sommarskorna.

Trendspaning (eller inte).

Bärnstenshalsband 1. Bärnstenshalsband 2.

Avdelningen: Saker som varit ute så länge att de snart måste vara inne igen:

Bärnstenshalsband.

De vänstra har varit min mammas men jag har aldrig någon gång sett henne använda det - hon tycker hon går som Ringaren i Notre Dame av tunga halsband...?

Det högra fick jag i somras av min äldre kompis (som jag tidigare nämnt). Hon använde det aldrig längre och tyckte det var kul att jag ville ha det.

Andra saker som snart borde vara heta:
Krossad sammet
Skipants
90-tals skinnjackor
USA-sockor kominerat med leggins och storpolo.
Cykelbyxor
Magväskor
Svart sammetsband runt halsen.
Grunge

Hilfe...




Den där listan...


Den här listan har hemsökt mig på många av de bloggar jag läser och nej, jag är inte ens i närheten av en "basgarderob". Så jag ändrade lite i den...och genast kunde jag bocka av allt.

KLÄDER
Två par jeans
Ett par svarta finbyxor
En svart kavaj
En svart kofta
Två svarta toppar
En röd kappa
Två skinnjackor
En ballongkjol
En svart kjol
En stormönstrad kjol
En cape
En vinterkappa
En "glittrig" klänning
En stormönstrad klänning

SKOR
Två par knallgula skor
Ett par extremt högklackade skor
Ett par lackboots
Ett par multifärgade skor
Två par silverskor 
Tre par guldskor
Ett par gröna skor
Ett par vita skor
Ett par rosa skor
Ett par randiga skor
Ett par söta gummistövlar
Två par gympaskor

ACCESSOARER
En färgglad vardagsväska
Två par enorma solglasögon 
Fem par skinnhandskar
En hemstickad sjal
En resegarderob
12  partyhandväskor 
9  kuvertväskor


Karl Lagerfeld for HM.

Karl Lagerfeld for HM.

Köpte den här Karl Lagerfeld for HM-kavajen i en secondhandbutik i höstas för 65 kr. Gillade ju Lagerfeld-kollektionen mer än Stellas så jag blev riktigt nöjd över att få tag i den här kavajen. I min storlek dessutom :)

RSS 2.0