Istället för smyckeskrin...

Julgran!

Det här med smyckesförvaringen hos mig har tagit ett gigantiskt kliv framåt! När andra är ute och festar en fredagskväll njuter krimskrams i fulla drag med att pynta sin svarta smyckesjulgran. Köpte den för några veckor sedan på IKEA och är verkligen nöjd med den. Tror egentligen inte att den är tänkt som smyckeshållare men men.....Alla halsband, armband och framförallt ringar blir synliga och badrumsgästerna får nåt kul att kolla på.

Nu ska det pyntas mer, den ser ju nästan kal ut...

Gammal silverring med grön sten part III.

Silverring med grön sten.

Ännu en av mina favoritringar, i silver och med en opak grön sten.
Köptes i en secondhandaffär i Dalarna för 20 kr. Stenen är rätt stor, cirka 2 x 1,5 cm. Såklart.

Prick or no prick...

Prickig kjol.

Ännu en plisserad kjol har inhandlats. Vit botten med svarta prickar. 30 kr i en secondhandbutik.
Nackdel: Jag känner mig som min farmor i den.
(No offense; Hon var en hyvens kvinna men som 86-åring var hon ingen stilikon.)

Den lilla svarta & lila.

Lila & svart klänning 1. Lila & svart klänning 2.

Har secondhandfyndat en hel del på senaste tiden! Jihaa. Den här lila och svarta klänningen har en enkel skärning men kul mönster - perfekt för mig alltså. Gillar det fina, lite halvtjocka tyget som har en lite lite glansig lyster. Halva priset på 50 kr så jag gav 25 kr för den. Borde väl egentligen vänta tills i höst med att använda den men... jag gillar den nu så jag ska prova med svarta leggings och mina svarta ballerinaskor. Jag är inte så pastellig av mig, tror knappt jag äger några pastellfärgade kläder. Den hemskaste av alla hemska färger måste vara babyblå.

Update: Inlägg nummer 200. Klart man firar det med klänning! ;)

L:s randiga tröja.

Randig tröja.

Det är inte slut än med L:s fyndande.
Den här grå-, vit- och svartrandiga tröjan köpte hon i år i en secondhandbutik för 10 kr. Hon är bättre på att hitta användbara plagg än moi...

L:s bruna tröja!

Brun tröja.

Fortsätter med att visa upp L:s finfina fynd!
Den här tröjan köpte hon för ett tag sen i en secondhandbutik för 25 kr.
Brun och beige och riktigt snygga ärmar/ärmslut.

L:s gula klänning!

Gul klänning.

Den här köpte L under en av våra secondhandrundor, och den är så fin! Hon såg den direkt, smet iväg till provrummet och så passade den henne perfa! Finfin färg och så kostade den 60 kr.

Rykande färskt fynd.

Bruna pumps 1. Bruna pumps 2.





Bruna pumps 3.

Skor är grunden till lycka! Köpte dessa bruna skinnpumps idag i en secondhandbutik för 25 kr.
Kolla in de snygga svarta skinndetaljerna på hälen.

Krimskrams hjärta detaljer!

Kul att de jag oftast går på loppisar ihop med har: 35-36, 37-38, och 41 i skostorlekar.
(Själv har jag 39-40).
D.v.s; Aldrig några bråk om skor!

Prickig klänning.

Prickig klänning.

Den här kom L och gav mig, hon hade köpt den till mig i en secondhandbutik i förra veckan när det var halva priset på alla klänningar. Ordinarie pris var 35 kr styck. Den passar fint, och är rätt rymlig med mycket vidd nedtill. Fickorna är finast! :)

Och: Det fattas en knapp!!! Så nu måste jag skaffa knappar - nej!, jag har ju en del knappar...vilken TUR.

Varför, varför?

Knappar 1. Knappar 2.

Varför gör jag sånt här? Jag gick förbi en secondhandbutik och fick se: 1kr per påse med knappar.
Det gjorde mig gaaalen; jag plockade på mig 16 stycken påsar ( = med 16 kr ) och upplevde ett sällan skådat lyckorus.  Knapparna förställer blommor, växter, snäckor eller så är de bara roliga i färgen och formen.

Tjejen i kassan sa: "Nu behöver du aldrig mer köpa knappar i ditt liv."

Jamendåså. Nu är det avbokat från min checklista.

Fixat: Vårjacka.

Marinblå vårjacka.

Har letat efter en vårjacka ett tag nu men efter ett antal miserabla provrumsincidenter så såg det mörkt ut.
Sen såg jag ljuset!
En marinblå, dubbelknäppt jacka i 100% ull, Made in France. 65 kr i en secondhandbutik.
Jag som hade räknat med 500+ till en vårjacka.
Nu kanske jag kan köpa mig några skor i stället...muhahaha.

Äntligen!

Orange väska.

En orange väska med mässingsspänne sprangs på här i veckan, äntligen! 10 kr kostade den i en secondhandbutik.

Fin som snus som jag brukar säga.

Fyndig klänning!

L:s snygga hängselklänning.

Jag tvingar L att posera järnet nu. Den här finfina hängselklänningen köpte hon nu i veckan i en secondhandbutik för 7,50:-. Inte illa, den är verkligen fin och sitter riktigt bra på henne.

Fulsnyggt halsband.

Galet halsband.

Japp, ett galet fulsnyggt halsband, i mina favoritfärger; rött, svart och vitt, har jag lyckats hitta i en secondhandbutik för 20 riksdaler.
Ena stunden: "-Åååh, vad fint det är!"
Nästa stund: "-Gaaah, vad har jag köpt för horribelt halsband!"

Sådär håller jag på...

Men just nu är jag nöjd! :)

Partner in Crime no.2.

60-tals jeans.

Jag var tvungen att haffa L, en annan loppisafyndande vän, med sin mammas gamla 60-tals jeans på sig. Nu snackar vi riktigt naturligt slitna jeans...
De passar henne perfekt!

Marinblått skärp.

Marinblått skärp.

Köpte ett till skärp, ett marinblått i högblank plast. Jag fattar inte; jag är inte ens så förtjust i blått.
Men det här bara slank med, till det facila priset av 5 kr. Tack å bock.

Skärp med blå rosor.

Skärp med blå rosor.

Ännu en typisk krimskrams-sak; ett knallblått resårskärp med blå plastrosor som skärpspänne. 
5 kr på secondhand - ovärderlig i mina ögon ;)

Plånbok från Gucci.

Plånbok från Gucci.

Den här plånboken köpte jag för 10 kr i en secondhandbutik och ja, det är en äkta Gucci. Jag är själv inte så förtjust i logo-mönstrat men den här har en riktigt bra "gå-ut-storlek".  Vet att plånboksmodellen kallas för något speciellt men minns inte vad? Hilfe. Den har fästen för nycklar inuti.


Lila mockapumps.

Lila mockaskor 4. Lila mockaskor 2.

Åh jag är inne i ett fynding streak! Hittade de här Marie Clarie-skorna för 25 kr när jag och L fyndade i en massa secondhandbutiker nu i veckan. Skorna är i en lilagrå färg med mörklila lackdetalj.

Riktigt sköna också - halleluja!


Mystisk väska...

Molmaxväska 1

10 000-kronors frågan är: Har krimskrams fallit pladask för en hästhavre-väska?

Jag vet inte, jag var bara tvungen att köpa den här finfina väskan i ljust skinn och skotterutor i en secondhandaffär. Modellen är som ni ser påsmodell med en ytterficka.
Väskan är märkt: "Molmax  Made in England."
Någon som känner till det märket? Hittar nada på Google :(

Raybans.

Raybans

Köpte de här solglasögonen från Rayban för 25 kr i en secondhandaffär.
Snygga skalmar men jag vet inte, jag och solglasögon funkar inte riktigt ihop.

Skodepp.

Såg ett par skor i en secondhandbutik idag som kan ha varit det snyggaste i skoväg jag sett i år. Svarta högklackade pumps med svart, chunky klack och vristrem, och, håll i er för nu kommer pricken-över-i:et: svart, plisserat tyg så att pumpsen liksom var täckta. De såg ut som ett par stövletter fast ändå inte.
Aaaah, så snygga och annorlunda! 75 kr. Men, dessvärre, storlek 37. Bööööööööl. Jobbigt värre.

35-åringen.

Svensk silverring från 70-talet.

Ännu en gammal silverring som jag köpt secondhand; en svensk silverring stämplad "V9" vilket betyder att den är gjord 1971. Köpte den på en utomhusloppmarknad i våras för 30 kr. Gillar att den är stor - såklart - inga små, diskreta ringar göre sig besvär.

Plasthalsband i svart, vitt & orange.

Orange plasthalsband.

Hittade det här halsbandet i en secondhandaffär för cirka 10 år sen, skulle gissa på att det är från 60-70-talet. Gillar det fortfarande för att det är så überplastigt, och jag har alltid haft svårt att motstå starka färger.

Passar egentligen inte till så mycket men men, det är ju ett genomgående tema i min secondhandshopping, haha. Jag använder det oftast till svarta eller vita linnen.

Soligt lackskärp.

Gult lackskärp.

Köpte det här lackskärpet i helgen för en femma. Det ser helt nytt ut, ofta brukar secondhand-lackskärp vara rätt illa åtgångna - lacken brukar ta stryk. 

 

10 i topp!

En 10 i topp-lista som finns både här och där.
Jag måste ju ändra lite så klart då så här kommer:

"krimskrams 10 bästa (secondhandfyndade) garderobsfavoriter."

1.
Bruna skinnjackan med skärp. (Fick den av min sambos mamma som tyckte att den skulle passa mig - och det gjorde den - hon har riktigt bra smak och koll, hon.)
2. Skinnväskan från Italien. (Mammas gamla.)
3. Röda skinnstövlarna. (Köpta i en secondhandbutik i höstas för 60 kr.)
4. Svarta skinnjackan. (Fick min kompis pappas gamla skinnjacka i födelsedagspresent för 6 år sen och blev så glad, den är ganska mycket "jag".)
5. Marinblå Busnelkoftan. (Köpt i secondhandbutik i januari för 45 kr.)
6. Pälsmössan. Känns som om den kommer följa mig till graven - outslitlig & stilig. (Secondhand 90 kr.)
7. Tvärrandiga klänningen med skärp. (Mammas gamla.)
8. Guldpumpsen med peeptoe. (Secondhand i höstas, 90 kr.)
9. Gula kilklacksskorna med peeptoe. (Secondhandaffär 35 kr i somras.)
10. Stora, röda skinnväskan. (Secondhandaffär 40 kr i våras.)



Pierre Cardin resegarderob.

Pierre Cardin resegarderob 3. Pierre Cardin resegarderob 1. Pierre Cardin resegarderob 2.

Skrev för ett tag sen om mitt inköp av en resegarderob från Pierre Cardin och här kommer den med en hel bildserie. Utsidan är i ljust, brunt skinn och tweed och själva klädförvaring är i nylon. Det roliga är att det finns en massa fina detaljer så som medföljande galgar, förvaringsfickor i sidorna, adresslapp i skinn och både handtag och axelrem med mera. Ofta så kan saker man köpt secondhand vara i nyskick men den här var verkligen ny, orginalbutikens garantisedel låg inuti resegarderoben.

En till krimskrams-favorit!

RSS 2.0