Kärleken till en gles gran.

Julgran med vintagepynt!

Klart att granen här hemma är en enda stor hyllning till ärvda, gamla och secondhandfyndade julsaker. Mest är det julpynt från min farmor och från min morfar så som glasfåglar med strån till fjäderskrud, glasflugsvampar och glasklockor. Men även en liten tomteorkester. Inga nya kulor göre sig besvär. Julgransfoten är också secondhandfyndad, i grönt glas, gjord i Tyskland.

Granen anlände till oss den 3:e december och sedan dess har den stått pyntad - det är ju INNAN jul det är så kul med pynt...

Men, ser ni felet i min vintage-gran?
Det är Herr Krimskrams som envisas med att Hammarbyhunden är ett julpynt...

GOD JUL kära vänner!

God Jul Krimskrams!

Röd skinnväska från YSL.

Jag tror att jag har ett röda väskor-handikapp. De är så svåra att motstå - visa mig en väska och jag väljer alltid, alltid den röda varianten. Det finns liksom alltid plats för en röd väska.

Den här röda skinnväskan från YSL är egentligen mer åt det vinröda hållet men det funkar det med. Secondhandfyndad såklart. Gillar verkligen skinnet och den här "kikarmodellen".

Bronsåldern.

Halsband i brons av Pentti Sarpaneva. Halsband i brons av Pentti Sarpaneva.

Jag fortsätter lite till med bronstemat. Det här halsbandet i brons är gjort av finländaren Pentti Sarpaneva under 1960-1970-talet - det gjordes massor med grymt snygga smycken då. Läs gärna mer exempelvis här.

Köpte det i en secondhandaffär för 50 kr.  Just det här halsbandet gillar jag för kulorna som hänger och dinglar plus att det är rejält med tyngd i halsbandet.

From Sardinnia with Love.

Secondhandring från Sardinien.

Den här silverringen fick jag alldeles nyss av en alldeles nyligen hemkommen L från Sardinien. Secondhandfyndad så klart! Hon sa att när hon såg den så tänkte hon direkt på mig - stor ring, stor sten = I löööv! Dessutom är den här ringen den största jag har tror jag, 5 cm lång.

Love unlimited.

Ljusbrun skinnjacka. Ljusbrun skinnjacka.

En ljusbrun skinnjacka hade jag inte tidigare så när jag hittade den här för en femma så slog jag till. Hade lite samma känsla som när jag köpte den här väskan.

På minussidan: modellen känns lite ovan, lite som en ballongjacka.
På plussidan: modellen känns lite ovan, lite som en ballongjacka. färgen. storleken. halsknäppningen. det mjuka skinnet.

Rådjur, hjort, älg, gasell, mammut...

Halsband med rådjur1. Halsband med rådjur2.

Köpte det här halsbandet med en liten skogsbild i, jag låtsas att det är ett rådjur men det kanske mer liknar en hjort? Gillar materialet och bilden men framför allt formen! Medaljongformen är finfin.

Berlinrapport och lite till.

Secondhandklänning köpt i Berlin. Secondhandklänning köpt i Berlin. Secondhandklänning köpt i Berlin.

Josåatt, det var så att jag snokade reda på det här stället kallat Garage som ligger på Ahornstrasse och där så säljer de secondhandkläder, skor och väskor per kilo. Jag hade lätt kunnat handla 20 klänningar, det fanns massor av glittriga cocktailklänningar och sådana kan man ju inte få för många av. Är man det minsta intresserad av secondhand får man bara inte missa Garage. Den här hellånga svarta klänningen med guld/svart liv och jätteballongärmar kostade mig 6,13 euro. Helt ok nyråsblåsa.
---
Sen det här med Viktor & Rolf for HM, det fanns som sagt massor kvar och en hel del saker som jag aldrig sett (bl.a. svarta herrsilkesknästrumpor, en svart klänning med kedjor (???) och en herrpyjamas). Överhuvudtaget så verkade alla herrplagg finnas kvar och en hel del damplagg, t..ex. alla klänningar, smoking, alla byxor, underkläder, skorna, stickade tröjorna m.m. Damskorna var för övrigt en riktig besvikelse.
---
Övrig shopping bestod av julklappar, strumpor av alla dess slag, väska, en hel del från Little Red Riding Hood - bl.a. en Bernhard Wilhelm for DAA t-shirt. Ångrar att jag inte köpte t-shirten från Chicks on Speed också.

Men. Alla dessa designsammarbeten börjar kännas lite...tjatigt? Missoni for Wolford. Zac Posen for Wolford. Viktor & Rolf for HM. McQueen for Puma och så vidare...

RSS 2.0