Trycksvärta.

Svart tunika med vita sömmar.

Hittade den här grymt snygga "tröjtunikan" med puffärmar i en secondhandaffär och nu ska den premiärinvigas. Gillar speciellt de dubbla, vita sömmarna och ärmarna.  

Sen uppmärksammade Kiss & Tell mig på att Smålandsposten har skrivit en rad om krimskramsbloggen i tidningen. Kul!

Lista!

Har sett den här listan i flera bloggar och nu syns den i min.

Mitt bästa köp: kjol från Rodebjer (Mitt bästa ärvda plagg är den svarta skinnjackan.)
Mitt sämsta köp: kanske den där klänningen ni vet...
Mitt dyraste köp: Minns faktiskt inte, men antagligen någon höstkappa.
Mitt billigaste köp: Någon blus eller väska för 5 kr.
Mitt senaste köp: tröja från Carin Wester 
Mitt nästa köp: Ingen aning, jag shoppar helt impulsivt och är bara ute efter instant love!
Mitt önskeköp: En rutig jacka från Burberry Prorsum för 1225 euro. Eh.

Favoritlektyr: Smycken & silver för tsarer, drottningar och andra.

Smycken och silver för tsarer, drottningar och andra.

En till av mina favoritböcker. Den här boken gavs ut i samband med att juvelerare W.A.Bolin fyllde 200 år. Ett bra tips om man gillar vackra saker. :) 

Shades of pale.

Beigevit klänning med skärp.

Jag är ingen störra beundrare av nudefärger men kanske kan den här klänningen få mig att ändra mig lite. Den är aprikosbeige & vit och har ett litet avtagbart skärp i midjan. Köpte den för 10 kr i en secondhandbutik där det fanns så mycket snyggt om man hade varit en minimänniska :)
Först tänkte jag låta den hänga i garderoben tills våren men men jag testa den med svarta stumpbyxor och svart blus under så får vi se. Kan bli bajs av allt och då får den vandra vidare :)


Favoritsten: En stor.

Ring med grön sten.

En till ring, yes sir! Köpte den i en secondhandaffär.Den gröna stenen är riktigt stor - 2,5-3 cm lång.

Ringen är i sig ganska oglammig, den är tyvärr mer Nordman än Dr Dre, men en stor sten är ju alltid en stor sten så jag förbarmade mig över den.

Red suede shoes.

Red suede shoes.

Klart att jag måste ha ett par röda mockapumps! Dessa secondhandfyndade från Don Donna var dessutom i nyskick och har en snygg "urringning", dvs man kan se tåklyftan.
Ska slita dem hjärtligt då mocka har ett allför kort bäst-före-datum...

Muji

muji

Jag är inte bara inriktad på secondhand. Den här minibyrån i akryl (Älska akryl!) från Muji ska snart inhandlas. Perfekt förvaring för smått så som t.ex. ringar. Vore jag sminkjunkie skulle jag kunna tänka mig att den skulle passa rätt bra också.

Bild från Muji

Typiskt krimskrams...

Vad är det?

Behöver lite hjälp, vad är det jag köpt? Är det en hattnål, brosch eller hårnål? Eller nåt helt annat? Jag tror att det är en hattnål men funderar på hur man i sådana fall fäster den? Den lilla plutten till vänster på nålen går att skriva av och döljer en sylvass spets men - ändå - hur fäster man den så att den sitter snyggt? Kedjan och pärlorna/kulorna går att flytta och ta av.

Jag tycker den är vacker och det är väldigt typiskt mig att köpa något som jag inte ens vet var det är ;)

Grå klänning med fickor.

Grå klänning med fickor.

Det här försommarfyndet är jag så nöjd med. En grå klänning i ett halvblankt material (chintzblandning?) med stora fickor på sidorna och ett smalt skärp. Dessutom har klänningskjolen en tulpanaktigt skärning. Den är ganska pösig men har ändå en slags form...svårt att förklara och ännu svårare att fota. Klänningstyg.

En närbild på tyget för tygjunkies.

I fin form.

Hänge i silver.


Det har blivit en del smycken på sistone och, det är väldigt bra ur förvaringssynpunkt. Det här hängsmycket köpte jag för 35 kr i en secondhandbutik. Silver med bärnsten och från 1960-talet  = fin form. Jag funderar vad det ska vara för kedja till, jag vill inte sätta dit någon för tunn. Eller så kanske det ska vara en stel halsring?


Senaste lillfingerringen!

Silverring stämplad av Landgren 1935.

Jag kan inte låta bli fina ringar. Är de dessutom maffiga och gärna med en stor sten så står det "krimskrams" på ringen. Den här köpte jag nyligen för 40 kr i en secondhandbutik. Den är stämplad I8 vilket betyder att den är gjord 1935. Jag misstänker att stenen är en röktopas men är inte helt säker än.
Måste ta och slå mig ner med mina smyckesböcker och försöka lösa den här gåtan...håhåjaja :)
¨
Jag känner på mig att det här inte är min sista lillfingerring också....

Snygg klänningsmodell...

Hs klänning.

Kolla vad finbesöket hittade under en secondhandtur: en finfin svart och beige långklänning med fina armar. Trycket på framsidan finns även på baksidan av klänningen. 50 riksdaler betalade hon och nu ska den enligt rykten gå på releasefest...

Knäpp väska.

Skinnväska i kul modell.

Har haft fin-besök från Stockholm i helgen och det resulterade (såklart) i ohämmad shopping. H köpte den här knäppa väskan i tjockt, reptilliknande skinn i en secondhandaffär och betalade 75 kr. 
Jag har aldrig sett något liknande faktiskt...

Silverskor nr. 3.

Silverskor 1.

En lördagskväll kräver ett par nyfyndade silverskor! Det här paret kostade 15 kr i en secondhandbutik och de är knappt använda. Kul att ordinarieprislappen sitter kvar: 34 kr.

Farmors festbrosch.

Farmors brosch 1. Farmors brosch 2.

Den här broschen har jag ärvt efter min farmor. Hon var, till skillnad från min mormor, inte speciellt flärdfull men när det var kalas - då hade hon alltid den här broschen på sig. Den är i silver och dekorerad med markasiter. Jag är inte så väldigt förtjust i broscher men den här gillar jag på grund utav den snygga formen och art deco-känslan i den.

Bästa fyndstället: Vinden!

H:s vindsfynd.

Min trogna seconmdhandkompis H har gjort ett riktigt bra fynd. Den här småblommiga klänningen som hennes mamma tidigare har använt. Nu hittade H den efter en tur på föräldrarnas vind. Finfin och passade så bra, så.

Vinden is the place to be!

Höstiga armband.

Två armband i plast.

Nu är det dags för några trotjänare i smyckesgarderoben att komma fram - det svarta och det plommonfärgade armbandet i plast! Det svarta köpte jag för många år sedan på en loppis för en femma, det plommonfärgade fick jag som femåring av en bekant. Fina färger och fin plast ;) 

Tjock halskedja.

dyrbergkern 1.

Den här tjocka guldkedjan har jag kortat av så som på bilden och håller på att vänja mig vid den. Jag är egentligen inte mycket för halsband - jag tycker jag stryps och känns det som om jag blir kutryggig....hjärnspöken vadådå? Halsbandet är från Dyrberg/Kern (som jag egentligen inte heller gillar) och kostade 50 kr på en loppis.

Får se om det här kommer att användas...

Såg nu att det här blev mitt tvåhundrade foto på flickr.com - tack för det flickr!

RSS 2.0