Vita skinnhandskar.

Vita skinnhandskar.

Hade ju inga vita skinnhandskar och så dök dessa upp i en secondhandbutik för 30 kr och var helt oanvända, i mjukaste skinn och härligt kritvita. Blir fina till outfiten nu i vår. Fast snart är de nog grå... 

Redo för sol.

Solglasögon med vita bågar.

Ett par stora solglasögon med vita bågar blev det i onsdags! 15 kr i en secondhandbutik. Ser hellattjo ut i dem men man kanske vänjer sig...å andra sidan ser jag lattjo ut i alla mina solglasögon tycker jag :)

Favoritklänningen genom åren.

Hellång klänning från 1970-talet. Hellång klänning från 1970-talet 2.

Den här klänningen bar min mamma på ett bröllop på 70-talet, tillsammans med stooor vit hatt.
Den är hellång, avtagen under bysten och svart med röda och vita blommor.
Helt klart min favoritklänning bland min mammas gamla.


Finska vinterkriget.

Ära skyldighet vilja.

Den här ringen hittade jag hemma hos mina föräldrar när jag var liten. Den såg ju fin ut tyckte jag men vad var det för text på utsidan av den? Mamma berättade att min mormor under det Finska vinterkriget 1939-1940 var mycket engagerad i "Finlands sak är vår sak". Den här ringen fick hon då hon skänkte sin egen och min morfars vigselringar i guld till Finland då man var i stort behov av just guld. Ringen på bilden är sådeles helt "värdelös" - inga briljanter eller ädelmetaller här inte. Men den är rik på andra värden.

Texten lyder: Ära Skyldighet Vilja.

Stora silverörhängen.

Silverörhängen 2. 

Silverörhängen 1.

Mer helgfynd! Köpte ett par stora silverörhängen i en secondhandbutik i lördags.
De är lite större än en 1-krona så de är ganska rejäla - Me like! Stämplade 925 på baksidan - vilket avslöjar att silverhalten är 925/1000 - den vanligaste för smycken.  20 kr gav jag för dem.

Nu ska de putsas! (Måste verkligen rekommendera putsning, riktigt kul pilljobb framför tv:n.)

Brun skinnväska.

Brun skinnväska.

Fyndade den här bruna skinnväskan nu i veckan. Den har ett långt, regelerbart axelband och kostade 5 kr i en secondhandbutik. Prima storlek!

Klänning med fickor.

Klänning med fickor 1. 
Klänning med fickor 2.

Blev riktigt sugen på fickor för ett tag sedan. Jag letade och letade men hittade inget och var på väg att ge upp men så dök den här klänningen upp i en secondhandaffär och kostade 50 kr. Den har två stycken stora fickor och går ungefär till knäna. Färgen är beige och så är detaljerna rött och svart - missa inte de färgmatchade knapparna. Prima klänning att vara slappo i. :) 

Påskfynd!

Hundtandsmönstrad herrkavaj 1. Hundtandsmönstrad herrkavaj 2.

Resultatet av flera dagars härlig ledighet blev en hundtandsmönstrad herrkavaj till min sambo. Jag har alltid varit svag för just hundtandsmönstret  och som tur var gillade sambon den! Med svart långärmad skjorta och svarta, tajta jeans blir han fin som snus. Kavajen är från Hugo Boss och kostade 65 kr i en secondhandbutik.

Tvättips.

Tvättips.

Tre stycken riktigt bra produkter för rena och fina kläder: Tabort - fläckborttagning, Y3 - suveränt handtvättmedel och sist men inte minst: Spraystärk, perfekt stärkelse för skjortor, blusar och hemtextilier. Prova!

Inte så lite vintage över det här inlägget som man först kan tro....;)

Kommer ni på fler bra produkter så tipsa gärna.

krimskrams hjärta krimskrams.

Tjockt armband 1.

Jag har verkligen återupplivat min böjelse för krimskrams den senaste tiden; armband, ringar, halsband, broscher och till och med träd har inhandlats nästintill dagligen. Det här är det absolut senaste tillskottet; ett riktigt tjockt armband som ser ut som ett klockarmband. Cirka 4 cm brett. 10 kr i en secondhandbutik.

Svart plexifågel.

Brosch i form av en svart fågel.

En brosch! Länge sedan jag köpte någon men den här högblanka, svarta plexiglasfågeln gillade jag. Rätt stor är den också, cirka 10 x 8 cm. 10 kr i en secondhandbutik.

Helt otroligt: Kort kavaj.

Blå/vitrandig kort kavaj med rött foder.

Tänka sig! Jag äger en kort kavaj, ett tidigare helt otänkbart klädesplagg för mig. Men när den hängde så fint i secondhandbutiken, passade perfekt och dessutom var fodrad med rött, ja, då blev den min. 50 kr kostade den.

Roland Cartier.

Skor från Roland Cartier 1. Skor från Roland Cartier 2.

Ny inskaffade secondhandpumps i skinn från Roland Cartier. Med färgkombinationen brunt, senapsgult och rött var de svåra att motstå. Dessutom gjorde priset, 35 kr, dem värda att inhandlas även om de inte skulle bli så mycket använda.
 
Men nu kanske jag ska lugna mig lite med skoinköpen. Kanske.

Favoritlektyr: NK - Åren som gått.

NK - Åren som gått.

Köpte den här boken, "NK - Åren som gått" av Ann Marie Herlitz Gezelius i en secondhandbutik för 50 kr. Ett av mina bästa bokfynd, och det har blivit många böcker genom åren, jag får snart starta upp fler ämneskategorier i den här bloggen...

Trädet blommar loss...

Trädet växer...

Trädet växer så det knakar...

Nytt favoritarmband.

Danskt armband från Mette+Finn 1. Danskt armband från Mette+Finn 2. Danskt armband från Mette+Finn 3.
 


Danskt armband från Mette+Finn 4.

Det här armbandet är gjort av Mette + Finn Aerö Denmark.
Köpte det secondhand och har inte ångrat mig en sekund, armbandet är rejält stort, tungt och udda. Själv är jag väl en av  få som inte är så förtjust i t.ex. Pilgrims smycken men det finns ju så mycket annan fin dansk design...

L:s svartvita klänning.

L:s svartvita klänning

Ännu ett rykande färskt fynd! Kompisen L fyndade den här härliga klänningen för några dagar sen för 30 kr.
Svart & vitt som är så snyggt...

Varning för ring-porr...

WA2 WA

Ok, jag är helt och fullt förälskad. Igen och igen! Jag och sambon köpte den här ringen från början
av 1900-talet på en antikmässa i helgen och jag är så där otäckt nöjd.

Först sa sambon: "-Vilken sjuk färg!" och jag svarade att: "-Ja, det är därför jag måste ha den." 
Älskar att den är stor, att färgen är så udda och att infattningen är så hög.

Silversmed på syra. Typ.

RSS 2.0