Second hand-Atlas!

Har efter en del funderingar och förfrågningar nu kommit på hur jag ska genomföra tipsandet av secondhand-affärer, loppmarknader och dylikt.

Jag har delat upp Sverige i dess 25 landskap ( från Blekinge till Östergötland). Kan inte komma fram till någon bättre indelning än just landskapsindelningen; dels för att man slipper missförstånd (alla vet nog i vilket landskap de bor) och dels för att man på så sätt täcker in hela Sverige. Ska man t.ex. till Helsingborg behöver man bara läsa i inlägget "Skåne". 

Jag är medveten om att vissa landskap kanske kommer eka tomma men då får det vara så, jag är inte så förtjust i att klumpa ihop hela norra Sverige t.ex. Vi får se hur det går!

Det jag nu behöver er hjälp med är tips!
Skriv gärna nåt i stil med:
Var loppmarknaden/secondhand-stället ligger? Stad, adress.
Öppettider?
Övrigt intressant?

Uppdatering! Jag har nu lagt till Stockholm och Göteborg som två stycken separata inlägg. Nu finns det alltså 27 stycken olika kategorier. Tack för alla tips och fortsätt tipsa!

Kommentarer
Postat av: hotspot

Roligt! Själv är jag som sagt var rutten på secondhandshopping men om man vill shoppa dyra vintage-designkläder bör man kolla in Chanesse på Grev Turegatan, här hittar man ällt från märkesväskor till designerjeans till festblåsor från Dior & Chanel.

2006-02-14 @ 13:34:16
URL: http://.hotspot.webblogg.se
Postat av: hotspot

Hm, jag såg inte att de tvar uppdelat nedanför...

2006-02-14 @ 13:35:06
URL: http://.hotspot.webblogg.se
Postat av: Celi

Vilken utmärkt idé till en blogg! Jag var tidigare en riktig antikvitets-, loppis- och auktionsnörd. Har kommit ifrån det de senaste två åren men du har inspirerat mig till att börja igen!

Skall skicka tips så snart jag kommer på några!

2006-02-14 @ 15:25:44
URL: http://celicelia.blogspot.com
Postat av: Helena

Ett litet tips: Gör Göteborg och Stockholm till separata kategorier! Själv bor jag i Göteborg och kan intyga att väldigt många göteborgare inte vet vilket landskap Göteborg ligger i. (Många tror att det är Bohuslän, men det är Västergötland.)

2006-02-14 @ 17:24:55
Postat av: Helena

Glömde tillägga att det är en fantastiskt bra idé! Jag är själv en stor second hand-fantast och tycker mycket om din blogg.

2006-02-14 @ 17:33:46
Postat av: Christine

Hej! Var kommer Göteborg in? Västra Götaland var inte med... Här finns i alla fall en hel del bra second hand!

Ragtime har separata butiker för herr och dam på Magasinsgatan. Tror att privatpersoner lämnar in sina grejor och att de säljer på kommision. Relativt höga priser för att var s.h, tror inte att dina fina stövlar skulle kostat 50 pix. Köpte ett par snygg-snygga gröna Bruno Magli för 325:-

Vid Järntorget ligger Myrorna där jag nyligen fyndade en jättefin svart aftonväska för 50:-. Tre våningar med möbler, porslin, kläder, tyger, böcker etc.

Finns massor, massor mer som jag inte kollat in, ska göra det snarast o skriver igen!

2006-02-14 @ 18:22:53
Postat av: Christine

Oj, såg nu att Västergötland visst finns. Förlåt förlåt!

2006-02-14 @ 18:49:06
Postat av: Linda

Kul idé! ja jag går ofta till Tant Gredelins garderob på Karlavägen 72 i Sthlm. Barn- dam- och herr (lite mammakläder också). En del märkeskläder, en hel del H&M också. Öppet vardagar 11-18, lördagar 11-15.

2006-02-14 @ 20:45:32
URL: http://iabloggar.blogspot.com
Postat av: annaisa

men... västerbotten då?

2006-02-14 @ 21:10:09
Postat av: Anna

hotspot: Tack för tipset!

Celi: Tack för det! Kul att du gillar bloggen.

Helena: Jag funderade länge på att göra det men då tänkte jag att man kanske borde göra fler städer till kategorier osv. Men nu blir jag osäker...:/

Christine: Bra med tips! Kul! :)

Linda: Tack tack! Ska föra över de tipsen till rätt plats!

annaisa: Ja...scrolla ner så hittar du det! :)

2006-02-14 @ 21:38:51
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: Anna Krimskrams

hotspots, Linda K:s och Christines tips är nu flyttade till rätt plats!

Det här kan verkligen bli hur bra eller hur kaosartat som helst känner jag på mig...:)

2006-02-14 @ 23:11:35
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: Em

Hej hej, jag har lite påfyllnad till Dalarna-kategorin!

Borlänge: Emmaus, Herrgårdsgatan 10. De har öppet Tis, Tor och Lör. Här finns både möbler, husgeråd, teknikprylar, kläder (mycket klänningar i roliga mönster!), böcker, lite skor mm.

Söderbärke: Röda Korset har öppet Ons & Fre 12-17.

Falun: Sågmyra Herrgård har öppet Mån, Ons, Fre 13-16. Har inte varit där (ännu), så jag kan inte uttala mig om utbud eller kvalitet.

2006-02-15 @ 16:30:31
URL: http://nolltresex.blogg.se
Postat av: ida

Var är Malmö? :*(

2006-02-16 @ 15:54:26
URL: http://idalindborg.blogg.se
Postat av: Anna Krimskrams

Em: Tack så mycket!

ida: Malmö hamnar under Skåne :)

2006-02-16 @ 21:19:02
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: Mia

Jönköping (Kronobergs) har finfint Myrorna, vid Maxi, vid Munksjön. Två våningar kläder, skor, husgeråd och annat. Normala öppettider. Även Erikshjälpen, (bakom Preem) som ligger på väg mot Huskvarna, ta 1:an och hoppa av vid Sandagymnasiet. Lite speciella öppettider, tis-tors 14-18, lör 10-13.

2006-02-17 @ 22:17:55
Postat av: angelica

undrar om det finns någon second hand butik ijönköping förutom de som går till välgörande ändamål?

2006-03-16 @ 17:44:38
Postat av: Therese

I Norrköpping finns det Myrorna på Gamla Rådstugugatan öppetider vardagar 10-18 och lördagar ?, Erikshjälpen på Hagebygatan öppetider: onsdagar 12-18 och lördagar 10-14. Sen finns det en till i Klockaretorpet som heter Bra och Begagnat öppet även dom onsdagar och lördagar tider är jag osäker på. Mvh Therese.

2006-07-28 @ 22:21:39
Postat av: zanna bergström

myrorna i halmstad, emaus och amnesty suveräna secondhandbutiker mvh zanna ps vet någon något om bra och begagnat i jönköping

2007-01-12 @ 22:06:09
Postat av: Gunilla

Letar efter en second hand butik i Göteborg där jag kan lämna in barnens gamla leksaker. Något förslag?

2007-04-20 @ 13:50:10
Postat av: Anonym

varför står det inget på skåne? finns det inga second hand butiker här?

2007-12-09 @ 22:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0