Back.

Nu är jag tillbaka efter en helg i Stockholm. Jag lyckades tydligen missa det värsta snöovädret så min shoppingspree kunde fortgå utan stopp. Alltså, jag har nog gått 4347520457 mil i helgen, hela fredagen ägnades åt Söööder + lite NK och Svenskt tenn.

Men tillbaka till Söööder och alla dess secondhandbutiker; antingen måste jag
A) haft världens otur, eller
B) missat några viktiga secondhandbutiker.

För ingenting av det jag såg lockade till köp. Noll. Jag såg två stycken par skor som jag blev lite intresserad av men 379 kr resp. 319 kr avgjorde det. Inget köp för mig. Bl.a. var jag nyfiken på en secondhandaffär som jag hört mkt om men ärligt talat; 579 spänn för ett par illa åtgångna, svarta skinnstövlar?

Fick efter X antal besökta secondhandaffärer mig en tankeställare:

Varför handlar jag secondhand?

1) För att jag vill vara "ensam" om plaggen/skorna/whatever jag bär.
2) För att jag inte har råd med något annat.
3) För att det är trendigt.
4) För att jag gillar att fynda, få mycket för pengarna.
osv...

För mig är det nummer 1 och nummer 4 som gäller. Enkelt utryckt; kul att ha ett par skor som inte "alla andra" har och fyndandet gör ju att jag kan försvara X antal skor i garderoben. ;)

Det här nog mitt längsta inlägg utan någon större poäng, men, i korthet; 
jag är jäkligt förundrad över hur dessa butiker går runt rent ekonomiskt. 

Kommentarer
Postat av: Maria

Nej, jag drog också Söder Runt, men jag hittade inte heller så mycket. Jag trodde att det berodde på att jag är second hand-novis, men nu känns det bättre :)

2006-11-05 @ 19:32:23
URL: http://maria.blogg.se
Postat av: malla

Håller med dig på att det är dina listade 1:a och 4:a som gör att man springer på Second Hand. Kan oxå bli helt fashinerad över vissa prissättningar!! Det har väl gått lite av en hype för vintage, som Second Hand-butikerna snappat upp och därför tror de att de kan sätta ett orimligt högt pris för saker som är slitna och ibland tom trasiga..

2006-11-05 @ 19:36:55
URL: http://www.mallasmemoarer.blogspot.com
Postat av: R n

Jag undrar också hur de går runt. Ganska werid för oftast ligger de ganska centralt :/
Nej jag gillar inte second hand. Hellre reaor.
Hittar ändå aldrig nått på second hand butiker ..

2006-11-06 @ 10:30:34
URL: http://rightnow.webblogg.se
Postat av: Hotness

2hand i Sthlm går bara bort. Allt är så urhandlat så det ska till ett mirakel för att man ska hitta nåt

2006-11-06 @ 16:31:34
URL: http://hotness.wordpress.com/
Postat av: second hand her også

Enig! Det er utrolig morsomt å gjøre gode kupp og å slippe å kjøpe ting du vet dukker opp på halve byen de neste ukene. Second hand-shopping er eksklusiv kick-shopping til lave priser.

PS: Den lusekoften du fant deg forleden: Det henger et uttall lignende i alle norske second hand/bruktbutikker som fører klær. Her er man ikke så interessert i lusekofter, nettopp fordi de alltid har vært svært vanlige.

2006-11-06 @ 17:53:34
Postat av: Camilla

i agree

2006-11-06 @ 19:49:45
URL: http://stilic.blogg.se
Postat av: Jules

My god! Det är ju inte så konstigt att butikerna går runt, det är ju så äckligt creddigt med allt som är lite använt. Varenda stylist går ju på second hand, varenda fashionista, varenda kändis, varenda svensson också för den delen. Ms Svensson kanske inte lägger 600 kr på ett par (väl)använda stövlar, men det finns det andra som gör.

2006-11-06 @ 20:03:22
Postat av: Anna Krimskrams

Maria: Haha, nej, att du inte hittade något beror på att du är klok :)

malla: Ja, det känns grymt trist att se de höga priserna på saker i riktigt, riktigt dåligt skick. :(

R n: Make no mistake - I love secondhand. :) Men jag blev bitter och besviken på Stockholms utbud.

Hotness: Ja, precis så känner jag också.

second hand her også: Kickshopping till låga priser håller jag med om :) P.S.Jag gillar verkligen koftan - den känns så rejäl och mysig.

Camilla: :)

Jules: Jag vet, jag undrar bara om det är en snabbt övergående trend eller om det här är något som kommit för att stanna?

2006-11-07 @ 09:50:44
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: fruitcocktail

Ja Stockholms secondhand butiker är sååå dyra. Visst kan man hitta saker men priset gör att hela festen förstörs. Jag trodde typ du skämtade först när du visade upp alla dina fina saker och sen berättade vad dom kostade. Varje gång förundras jag över vilka fynd du hittat för inga pengar alls.

2006-11-07 @ 10:21:33
URL: http://morefruitcocktail.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Jag ska också upp till Sthlm snart och spanar så gott som dagligen i din härliga blogg och kom precis ihåg att "det är svindyrt att handla secondhand i Sthlm" och förstår inte HUR de kan ta sånna hutlösa priser för använda saker...
Tur att vi inte har kommit upp i de priserna riktigt än i Göteborg iaf fast nu var det längesen jag hade tid att gå en riktigt runda.
Det finns en annan betänklighet med att shoppa second hand och det är väl att det produceras så mycket grejer som ingen behöver och det slängs så mycket som kan komma till användning igen. Jag känner alltid att jag gjort lite nytta när jag hittat något jag kan använda på second hand, vare sig det är kläder eller prylar... För egentligen behöver ingen svensk köpa mera kläder väl? Vi har så vi kan slita på resten av våra liv hängandes i garderoben... :-D

2006-11-07 @ 11:23:59
Postat av: Anna Krimskrams

fruitcocktail: Ja, jag tror att secondhand går döden till mötes om priserna skjuter i höjden. Man måste alltid känna när man köper nåt icke-nödvändigt att "Jag har gjort ett bra köp/fyndat." Men jag är fortfarande nyfiken på vem som köper de där illa åtgångna stövlarna för 579 kr.

Å inget skämtande om vad jag betalar för sakerna jag hittade. Jag berättar vad jag betalar för dem, dels för att annars frågor någon och dels för att kunna visa att, jo, det går faktiskt att köpa något snyggt för 25 kr. :) Tack.

Ulrica: Mitt tips är att fråga någon som har bättre koll på Stockholms secondhand eller att göra som jag gjorde; shoppa nytt! :)

Jag har heller aldrig fattat den här grejen med att slänga så mycket saker/kläder hela tiden. Trender kommer ju och går hela tiden!

2006-11-07 @ 11:39:00
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Håller med dig! Mycket klokt inlägg!

2006-11-07 @ 13:02:11
URL: http://johannakristina.blogg.se
Postat av: Nora

Utmaning , visa ditt bästa secondhand fynd!http://aife.webblogg.se/071106203026_utmaning.html

2006-11-07 @ 22:38:53
URL: http://aife.webblogg.se
Postat av: Anna Krimskrams

Johanna: Tack :)

Nora: Ååh...blir svårt att välja ett - jag älskar dem alla! :)

2006-11-08 @ 18:58:25
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: lilla linnea

Jag tycker precis som du.
Man handlar ju second-hand för att det är billigt, annars kan man ju lika gärna gå till en vanlig skoaffär.Det är ju priset som gör det kul...

2006-11-15 @ 16:32:21
Postat av: Maja

JAA! Exakt. Jag var i Sthlm tor-lör och shoppade på secondhand på Söder. Varför tar de så otroligt mycket för secondhand? Jag hittade heller inget. Eller en del saker såg man ju som man var intresserade av, men allt är ju så otroligt dyrt.
Blir jättebesviken. Hittade ett par trasiga solglasögon för 100:-. Traaaasiiiiga... Är det inte lite överdrivet dyrt?
Och hur i hela världen kan du hitta så billiga och snygga secondhand saker? Vart shoppar du?

Orättvisa värld...

2006-11-18 @ 23:44:04
URL: http://lafemme.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0